Att så väl före som efter denna tid icke någon
sjöhäfning varit märkbar.
Att vinden varit laber samt intill middagen den 8
på Nord- och Ostkant, eller bildande en mycket
spetsig vinkel af kws-linien, samt att då den drog
sig vestlig, och på aftonen af nämnde dygn friskade,
fullt dregande segel då blifvit förda.
Att någon afdrift under hela tiden icke existerat,
Att någon menig strömsättning icke ägde um.
Att lodningarne ägde rum med besticket. ;
Att fartygets fart pr medium under resen uppgick
till 3 engelska sjömil i timmen.
Att styrningen med ångfartyget Odin, såsom med
dylika fartyg i allmänhet, då ingen sjöhäfning existe-.
rar, var lätt.
Att alla rorgängare upplyst, det de erhållit
stränga order att slårig komma ost om kursen.
Att på grund af dessa genom loggbok och under-
sökningen bestyrckte uppyitter, Kongi. KrigsHofrätten
skall anse mig ej halt skäl att misstänka min räk-
ning, derpå kan jag ej annat än vara fullt förvissad.
Är nu denna fråga sålunda afgjord, hvilket äfven
icke synes bestridas af Iirr Kommitterade, med un-.
dantag at Kapten Törnqvist, hvilken, såvidt jag fittat
dess mening rätt, häntyder på en under sednaste
dygnets segling misstänkug räkving, så återstår att till-
se, huruvida jag med ett bestick, sådant som det
på ångfartyget Odin, då ku:sen för natten bestim-
des, hade anledning att för fartygets säkerhet välja
någon annan än den anbefallda NO. t. O. på kom-
passen.
Den natorliga, och jag vågar tro, vanliga metoden,
hvarefter en chef går till väga vid bestämmandet af
en sådan fråga under sådana förhållanden, som de,
hvari jag med ångstartyget Odin då befann mig, är
följande:
Etter stt noga hafva granskat sitt besticks ställ-
ning, samt beräknat sådane möjliga missräkniogar,
hvertill förhållanderne kunna föranleda, uppställer
han såsom grunder för det omdöme, hvaretter han
skall fatta sitt beslut:
Sträckniogea af den kust, i hvars närhet fertyget
sig befinner;
Strömsättningen å densamma, dess s:yrka och di-
rektion ;
Vindens, sjögangens och väderlekens beskaftenhet;
Fartygets egenskaper att under närvarando förhål-
landen löpa genom vattnet;
Möjligheten att, i händelse af vindförändringar,
kunna utan risk för fartygets säkerhet klarera.
nan en fartygs-chef ådagalägga sig vid valet af
kurs hafva tagic alla dessa punkter i betraktande, sy-
nes man ej med skäl kunna fordra mer af en klok
försigtighet. Det tillkommer den i yrket erfarne, att
bedöma, huruvida men icke törbisett eller orätt be-
räknat något af dessa förhållanden ; har detta icke
skett, då bör väl handlingen icke klandras, Ty sträc-
ker man ford:ingarne på törsigtighet derutötver, då
finnes derför icke mera någon gräns. Då kan man
med Krigsliskealen påstå, att man bordt styra West,
då kursen var Öst o. s. v.
Applicerar man nu, hvad bär ofvan blifvit anfördt,
på förhållandet med ångfartyget Odin, så finnes:
Att Odins bestick den 8 Augusti kl. 8 e m., då
kurs för natten bestämdes, stod lat. N. 569 35, long.
O. 259 4, på 4C distans från uärmaste land eller
Bowenbergen. Jag har redan på förhand visat, att
jag ej hade skäl att misstänka räkningen, och styrk-
tes hä:uti ytterligare genom min lodning kl. 8 e.
m, hvilken gaf 20 fl. grot sand i likhet med hvad
likt detta, gerna räknar chanserna emot sig, antog jag
möjligheten att stå 10 å 15 Ost om min räkning.
— Jutska kustens sträckning emellan Bowensbergen
och Biokkeberg är N. t. Ö. 20! och deritrån till
Holmen NO. t. N. 22! rättvisande. — Strömmens
direktion är långs denna kust och dess styrka under
häftiga stormar ! å 3! och deröfver. men under de
förhållanden, som under resin yppat sig, kunde den,
om den existerade, ej vara betydlig. — Vädret var
då vackert och vinden NW. med smullt vatten, på
natten tilltagande, dock så att seglen orefvade och
fullt dragande kunde föras, hvarigenom fertyget ock
ed maschineriets tillhjelp löpte nära G4 i timmen.
— Med afseende på möjligheten att klarera, i hän-
delse af vindsförändringar, ansåg jag mig äga rätt att
beräkna en kraft, som mot den vind, som då exi-
sterade, skulle med nästan lika hastighet fört farty-
get uti hvilken direktion sem helst. Någon serde-
les förändring i väderleken, hvilket först efter mid-
natten inträffade, hade naturligtvis kunnat ;öoranleda
en i törhållande dertill måhända nödig afsedd kurs -
förändring. — Jag förmodade dertöre, atc då jag
med ånglartyg på den distans från land, mitt bestick
bestämde, under oftanämnde förhållanden valde en
kurs, som har nära paralell med kusten, något skäl
till klander deremot ej skulle finnas. — Då härtill
lägges, att lodningar hvarje timme voro anbeftallda,
äfvensom god utkik och säker styrning, med -ser-
skild och törnyad tillsägelse, att ej komma Ost om
kursen, kan jag ej inse, att några ytterligare foörsig-
tighetsmått kunde, eller rättare borde vidtagas; en
åsigt, hvilken jag ock hoppas, att !Kosgl. Krigs-
Hoträtten skall dela. — Krigsrätts-protokoHen inty-
a äfven, att ansvars-styrmannen, hvars ovilkorliga
pligt det är, att göra chefen uppmärksam på
alla nödiga kursförändringar, icke tunnit sig haf-
va haft mnnogaste skäl att misstänka räkningen, ej
helier ansett några sådsne förhållanden funnits,
som kunde fordra ändring i den valda kursen.
å detta ställe i kortat angifves; men som man i
j
l
1
(
q
1