Att så väl före som efter denna tid icke någon sjöhäfning varit märkbar. Att vinden varit laber samt intill middagen den 8 på Nordoch Ostkant, eller bildande en mycket spetsig vinkel af kws-linien, samt att då den drog sig vestlig, och på aftonen af nämnde dygn friskade, fullt dregande segel då blifvit förda. Att någon afdrift under hela tiden icke existerat, Att någon menig strömsättning icke ägde um. Att lodningarne ägde rum med besticket. ; Att fartygets fart pr medium under resen uppgick till 3 engelska sjömil i timmen. Att styrningen med ångfartyget Odin, såsom med dylika fartyg i allmänhet, då ingen sjöhäfning existe-. rar, var lätt. Att alla rorgängare upplyst, det de erhållit stränga order att slårig komma ost om kursen. Att på grund af dessa genom loggbok och undersökningen bestyrckte uppyitter, Kongi. KrigsHofrätten skall anse mig ej halt skäl att misstänka min räkning, derpå kan jag ej annat än vara fullt förvissad. Är nu denna fråga sålunda afgjord, hvilket äfven icke synes bestridas af Iirr Kommitterade, med un-. dantag at Kapten Törnqvist, hvilken, såvidt jag fittat dess mening rätt, häntyder på en under sednaste dygnets segling misstänkug räkving, så återstår att tillse, huruvida jag med ett bestick, sådant som det på ångfartyget Odin, då ku:sen för natten bestimdes, hade anledning att för fartygets säkerhet välja någon annan än den anbefallda NO. t. O. på kompassen. Den natorliga, och jag vågar tro, vanliga metoden, hvarefter en chef går till väga vid bestämmandet af en sådan fråga under sådana förhållanden, som de, hvari jag med ångstartyget Odin då befann mig, är följande: Etter stt noga hafva granskat sitt besticks ställning, samt beräknat sådane möjliga missräkniogar, hvertill förhållanderne kunna föranleda, uppställer han såsom grunder för det omdöme, hvaretter han skall fatta sitt beslut: Sträckniogea af den kust, i hvars närhet fertyget sig befinner; Strömsättningen å densamma, dess s:yrka och direktion ; Vindens, sjögangens och väderlekens beskaftenhet; Fartygets egenskaper att under närvarando förhållanden löpa genom vattnet; Möjligheten att, i händelse af vindförändringar, kunna utan risk för fartygets säkerhet klarera. nan en fartygs-chef ådagalägga sig vid valet af kurs hafva tagic alla dessa punkter i betraktande, synes man ej med skäl kunna fordra mer af en klok försigtighet. Det tillkommer den i yrket erfarne, att bedöma, huruvida men icke törbisett eller orätt beräknat något af dessa förhållanden ; har detta icke skett, då bör väl handlingen icke klandras, Ty sträcker man ford:ingarne på törsigtighet derutötver, då finnes derför icke mera någon gräns. Då kan man med Krigsliskealen påstå, att man bordt styra West, då kursen var Öst o. s. v. Applicerar man nu, hvad bär ofvan blifvit anfördt, på förhållandet med ångfartyget Odin, så finnes: Att Odins bestick den 8 Augusti kl. 8 e m., då kurs för natten bestämdes, stod lat. N. 569 35, long. O. 259 4, på 4C distans från uärmaste land eller Bowenbergen. Jag har redan på förhand visat, att jag ej hade skäl att misstänka räkningen, och styrktes hä:uti ytterligare genom min lodning kl. 8 e. m, hvilken gaf 20 fl. grot sand i likhet med hvad likt detta, gerna räknar chanserna emot sig, antog jag möjligheten att stå 10 å 15 Ost om min räkning. — Jutska kustens sträckning emellan Bowensbergen och Biokkeberg är N. t. Ö. 20! och deritrån till Holmen NO. t. N. 22! rättvisande. — Strömmens direktion är långs denna kust och dess styrka under häftiga stormar ! å 3! och deröfver. men under de förhållanden, som under resin yppat sig, kunde den, om den existerade, ej vara betydlig. — Vädret var då vackert och vinden NW. med smullt vatten, på natten tilltagande, dock så att seglen orefvade och fullt dragande kunde föras, hvarigenom fertyget ock ed maschineriets tillhjelp löpte nära G4 i timmen. — Med afseende på möjligheten att klarera, i händelse af vindsförändringar, ansåg jag mig äga rätt att beräkna en kraft, som mot den vind, som då existerade, skulle med nästan lika hastighet fört fartyget uti hvilken direktion sem helst. Någon serdeles förändring i väderleken, hvilket först efter midnatten inträffade, hade naturligtvis kunnat ;öoranleda en i törhållande dertill måhända nödig afsedd kurs förändring. — Jag förmodade dertöre, atc då jag med ånglartyg på den distans från land, mitt bestick bestämde, under oftanämnde förhållanden valde en kurs, som har nära paralell med kusten, något skäl till klander deremot ej skulle finnas. — Då härtill lägges, att lodningar hvarje timme voro anbeftallda, äfvensom god utkik och säker styrning, med -serskild och törnyad tillsägelse, att ej komma Ost om kursen, kan jag ej inse, att några ytterligare foörsigtighetsmått kunde, eller rättare borde vidtagas; en åsigt, hvilken jag ock hoppas, att !Kosgl. KrigsHoträtten skall dela. — Krigsrätts-protokoHen intya äfven, att ansvars-styrmannen, hvars ovilkorliga pligt det är, att göra chefen uppmärksam på alla nödiga kursförändringar, icke tunnit sig hafva haft mnnogaste skäl att misstänka räkningen, ej helier ansett några sådsne förhållanden funnits, som kunde fordra ändring i den valda kursen. å detta ställe i kortat angifves; men som man i j l 1 ( q 1