DallkKadl, IMHYVYIIATL dillldill:dA ING SILV HIA Ul KUI:
jag begagnade, som den Krigsfiskalen uppgifvit, skul
le hafva vunnits, utan, med den tillförsigt till si
räkning, hvilken man med skäl bör hysa, då man
stilla och godt väder får med stark fart styra kurs
anser och måste anse lodskotten, då de i det när
maste inträffa med besticket, såsom all den försä
kran om det sednares riktizhet, man från detta hål
kan hemta. Att således detta af Krigsfiskalen fram
kastade skål emot den kurs, jag begagnade, icke ä
giltigt. hoppas jag vara ådagalagdt.
Slutligen har Krigsfiskalen at förment, här ofva
upptaget, skäl -anmåärkt, att man, i hänseende til
kursen för ett ångfartyg, bör vara mera försigtig
än med ett seglande fartyg. Uti denna anmärknin;
ligger något paradoxt, hvilket jag ej kan underlåt
artyda, då nemligen det är en faktisk sanning, at
de dristigaste manövrer, som med fartyg kunna utfö.
ras, äro ångfartyg förbehållne, och att på viss:
ställen, såsom till postfarten emellan Holyhead och
Dublin, ångfartyg just antagits såsom minst äfven.
tyrande vid denna annars så vådliga passage. —
Att panna och maschineri, såsom allt af menni-
skohbasd frambragt, äro underkastade förstöring
kan icka bostrid:s; men då, på det sätt dessa ma
chiner numera tillverkas och sammansättas, det ej ä1
2annolikt, att båda machinerna skulle på en gång så
fördertvas, att ingendera kunde begagnes, så lärer
icke kurna bestridas, att seglande fartyg i anseende
till risten att förlora segel, master m. m fordra åt-
minstone fullt ut lika stor virsamhst Och långt
ifrån stt åogfartyget Odin eller andra ångfartyg, äm-
nade att passera haf af den omfattning som Nordsjön,
och för detta ändamål tacklade och utrustade, icke
kunn t hålla sjön under segel, måste det at goda
skäl antagas, att de i detta afseende vid många till-
fällen öfverträffa andra endast för segliag beräknade.
Sodan jag nu punktvis tror mig vaderlagt och om-
kullk:stat da skäl, hvarpå Krigsfiskalen grondat sina
enmärkningar mot den af mig valde kursen, torde
mig tilistas att uti sammanhang få uppfatta, hvad jag
till mitt försvar i detta fall trott mig böra enföra,
nemligen: o
1:o Att jag ansett en Angbåtschefs pligt vara, att
vid valet af kurs taga i betraktande naturen af det
fartyg han kommenderar, hvilken, hvad ångfirtyget
vidkommer, är att ega den framdrifvande kraften in-
om sig sjelf, och således är oberosnde af de floste
yttre torhållanden, hvilka hatva det mäktigaste infly-
tande på seglande fartyg och deras väg genom vatt-
net, hvadan den rakasie kurs, som med ett sådant
fartygs säkerhet är förenlig, nödvändigt måste vara
den rätta, helst ett motsatt förhållande, om ej ian-
nat afseende menligt, bestamt kan läggas Chefen till
last, såsom tidsödande och förorsakande onödig kost-
nad fenom öÖfverflödig konsumtion af bränsle och
Öfrige machin-utredningseffekter.
2:o Att jag på ovansagde skäl ansett den kurs,
jag bestämde, såsom den lämpligaste, helst med den
säkra styrning, ångfertyg medger, och den betydliga
fart, hvartill Odin i labert väder med smullt vatten
kunde uppdrifvas, det på intet sätt är uti praktiken
ovanligt att sätta sin kurs på 5 å 7 Tyska mils af
stånd från det land, man ämnar argöra, hvilket äf-
vensåväl Hrr Kommitterade i dess yttrande, som
hvarje annan erfaren Sjöman, intygar, Såsom ettyt-
terligare bevis i detta afseenda torde jag få bitoga en
bestyrkt öfversättning af ett certificat, hvilket på min
begäran biifvit af Chefon på H 3. M:ts Ängfartyg
The Ligthning utfärdadt, hvarigenom torde in-
hemtas, att nämnde ångbåtschef, under e. lika be-
skaffid resa, som den med ångfartyget Odin, och
under nära lika förhållanden, med afseende på vind
och väderlek, samt vid samma årstid, begagnat sam-
ma kurs, men med iakttagande af den utaf honom
genom erfarenheten på The Ligthning utrönta kom :
passens lokalattraktion, och hade på 3:e dygnet sigte
af Jutland på 2Cf distans.
3:0 Att, under fortsättningen af resan, icke den
ringaste anledning för mig framstillde sig att ändra
den sednast påbörjade kursen, då under labert väder
utan sjöhäfning med vind och kurs nära öfverens, ic-
ke någon misstanka kunde uppstå, att fartyget fördes
ur sia kosa, helst lodningarne, så nära man vanligen
kan begära, sammanträffade med besticket, och vid
de undersökningar om strömmens beskaffenhet, hvil-
ka vid lodningarne verkställdes, någon sådan kraft
icke syntes ega rum, hvilken, synnerligast med den
fart ånsfartyget då gjorde, kunde verka till någor
deviation Att misstänka kompasserne hade jag så
mycket mindre skäl till, som jag vid passagen till
England och angöringen deraf hade funnit dem fullt
tillförlitliga. Useder sådana förhållanden, och då in-
tet för mina ögon framställde sig, som kunde mot-
verka ett sådant resultat, hade jag trott mig säker i
det jag återvände i kontrastreck af den kurs, som
lyckligen hade fört mig bort. Ty Krigsfiskalens ia-
vändning, att jag på återresan satt min kurs endast
på 6 tyska mil från Holmen, då jag vid utgåendet
tagit min afsegling från samma punkt på en gissad
distans sf 7 mil, måste väl lemnas obemärkt af hvar
och ea, som förstår att bedöma, huru svirt och of-
tast omöjligt det är, att med full noggranhet bestäm-
ma afståndet från ett i sigte varande land, äfvensom
det nära lika omöjliga, at under passagen öfver en
sådan distans som Nordsjön, kunna på punkten ba-
stämma det afstånd, hvarpå man först skall lå land
i sigte. Få fartygschefer och deras loggböcker skul-
le i sådant fall uthärda Krigsfiskalens granskning!
(Forts. följer.)
Helsingborg d. 43 Jan. Ett missöde, som Gudi
lof, hittills varit bland de sällsyntare på vår ort, har
i dessa dagar träffat Prosten Pommer i Bårslöf och
hans talrika familj. Natten emellan den 10 och 11
dennes uppkom eld i prestgården, och då vid till-
VAR I , AT a a -. zara R Ah