varande äa de, som yttrat sig deröfver i Statsråds Beredningen, så finner man lätt huru ringa säkerhet gifves, det Konungen om målet erhåller de upplysningar han borde äga. Det bör anmärkas, att den procedur vi här anfört icke sirider emot Regeringsfo: mens bekstaf, emedan denna, der det talas om ärendernas beredning, glömt att tillägga: alla med undantag af ministeriella och kommandomål,, ehuru sådant tydeligen varit dess mening; att den! icke föreskrifvit, att ärenderna skola äfven diskuteras i Statsrådet, att hon endast bestämt, ) det de skola afgöras der, hvarföre dess fordran ; ej kan sägas vara ouppfylld, när detta formella jafgörande verkligen ägt rum 1 Statsrådet; att hon vidare ingenstides förbjudit Konungen att uppskjuta sitt besluts fattande, buru länge sem helst; att hon ingenstädes ålagt rådgifvarne, att opponera sig emot ett sådant uppskof ech att I nedlägga sina platser, i fall föreställningen iogenI ting uträttar, ehuru ett på obestämd tid fördröjdt beslut någon ging är, för den det röner, ännu skadligare än ett olegligt; att således i hela det system fer ärendenas behandling, hvilket här skildrats, ingenting finnes som direkt strider mot lagen. Icke dess mindre lärer hvar och en inse, huru olika detta är med det, hvilket lagIstiftaren haft for ögonen. Hvarken riksrätt eller domaremakt erbjuda någon tillflygt mot det möjligen forlgstade omogna eller obilliga i sålunda tillkomna beslut. Det ges blott en enda auktoritet, som deremoet kunde gifva något skydd: offentligheten. Föreställom oss ett ögonblick, att denna existerade, och att man kunde till trycket begära Statsrådets protokoller, jemte alla dit hörande handlingar, såsom man kan det med andra em betsverks, — vi anmärka ännu en gång, att vi medgifva ett undantag för ministeriella och kommandomål, så vidt de mmistenella icke röra handelstraktater och kommandomålen ej angå jtruppers semmandragande till exercis, i hvilka I fall vi icke inse, att de hehöfva, mer än andra inrikes ärender, omhöljas af någon hemlighet. i Hvad skulle väl då inträffa? Nationen skulle se huru hennes angelägenheter vårdades af hådI gilfvarne. Hon skulle lära känna med hvad nit, Is sakkunskap, oväld och samvetsgrannhet statens hö? gste embetsmän skötte sina befattningar. Det skulle ej mer bli möjligt for desse att gömma sig bakom regentens person och dess vilja, emedan folket skulle se, huruvida rådgifvarne sökt för bonom framställa ärenderna i ceras rätta dag, huruvida de förstått eller velat det, och hvad eftertryck de sökt använda, för att göra sin rätt gällande. Folket, och hvarje på offentliga ärender uppmärksam individ skulle veta, huruvida dess rätt och bästa bedömes efter fullständig ech mogen kännedom derom, efter en noggrann pröfning af sakens särskilia sidor, eller blott efter betraktande af någon enda deribland, som framställer ett personligt förhållan i de, en farmilj-relation eller ett klientel. Det skulle bh af vigt att erfara, hvilka anledningar !! dikterat ett regeringens bes!ut, när detta, såsom ! det någon gång händer, råkar stå i rak strid 1 emot målsägandes, auktoriteters och kollegiers ! utförligt motiverade åsigter, och ingen skullel!l förledas till dev obehagliga misstankan, att det! ingifvits af rådgivarenas hugskott, fördomar eller persenliga interessen. Man skulle ej mer vara okunnig öfver regeringens system; manl! skulle, när man ser åtgärder, hvilkas grund det för den profana är omöjligt att uppleta, ickel: behöfva famla i mörkret, med äfventyr, att deri! stöta på planlöshet, inkonseqvens , ögonblickliga ! infall, ellsr personliga kensiderationer, utan man ! skulle få se, att Zet vore det tydliga och följdriktiga resultatet af regeringens allmänna åsigt. Denna äsigt skulle då upplysa folket eller ock af detta upplysas, i händelse den hvila-. de på em villfarslse, hvilken stundom hemsö-! ker rTegerings-ledamöter, liksom andra menniskor. Man skulle t. ex., när man ser tidnin-! gar indragas, i hvilka det ej vant för det van-! liga mennisko förståndet möjligt att upptäckal: någonting brettsligt, kunna se hvad det är styrelsen anser såsom vådligt för allman säkerhet, dl utan skäl och bevis förnärmande personlig rätt eller af en fortfarande smädlig egenskap, kunna antingen taga sig till vara derför, eller, om man ej fann sig öfvertygad af regeringens åsigt,: söka förändra den genom en framställning af: sakens verkliga förhållande. Regeringen sjelf skulle oänsgligen vinna på denna offentlighet; ! hon skulle vänjas att iakttaga dem för offenmtliga redragande och andre Statsråd kunna vara når1