Article Image
- PR
kadet!en Didron och UnderLöjtnanten Jägerskölt
som Premie: Löjtnanten sjelf inlunnit sig å törtopper
för att efterse närmaste land, som efter räkninge
skulle vara på 40 minuters distans, emedan Premi
erLöjtnanten trodde strömmen hafva satt fertyge
Ostvart om räkningen; men då något land ick
kunnat upptäckas och den under natten torttarand
kursen skulls bära långs land, hade PremierLöjtnan
ten trot sig hatva skäl att fortiara med samma kur
tills dager, då han ämnat ändra den och styra mer
Ostvart hän, samt att, till följe häraf, PremierLöjt
nanten utgiivit ordres för natten, att fortfara mer
kursen NO. t. O. på kompassen, hålla god utkil
och varsko PremierLöjtnanten kl. 12 och 2 på nat
ten och sedan det blifvit full dager; hvadan och
berörde kurs styrts ända till dess fartyget klock
straxt efter 1 på natten stötte på grund, då Pre
mierLöjtnanten, som 2 timmar förut, eller omkrinj
kl. 11 nämnde atton, lemnat däcket och nedgått
först uppkommit och i afseende på strandningen rid
tagit nödiga åtgärder.
I afseende på dessa omständigheter, att Premier-
om dess räknisg, vå hvilken ham varit så litet säker,
! löjtnanten trott strommen hafvi satt fartyget ostvar!
att han både genom andra ech sjelt i solnedgången
; klockan 8 om aftonen ifrån förtoppen eftersett och
I förmodat kunna upptäcka land på 40 minuters di-
stans, lärer foörsigtigheten ovilkorlgen fordrat, att då
f:rtyget närmade sig den låga och ferliga Jutska ku-
sten, hade i stället för att belalla, att kursen hela
natten skulle fertsättas, denssmma, för fartygets sä-
I kerhet, bordt satts ut från en så beskaffad kust oeh
styrts a å högst 3 timmar nordligt eler till och
med några streck vestligt, helst enligt uppgift, fast-
än i början af August: månad, det skall varit så
mörkt under dessa timmar, att fartyget stött på
grund, mindre än 50 famnar fråm lend, utan att det
I kunnst upptäckas. Genom iakttagande af denna hos
sjöfarande vanliga försigtighet och omtanka, att un-
der natten hålla ifrån och icke ner mot en låg och
farlig kust, känd för sin strömsättning, ulan hamnar,
utan fyrar, svår att se och som vanligen, så vidt
möjligt är, undvikes, hade strandningen efelbart fö-
rekommits. Den största vtålighet att komma måga
timmar tidigare till destinatiomserten, hade ej bordt
förleda till cen at Premierlöjtnamten begångna oför-
sigtigheten, eller rättare vårdslösheten, att ej under
några få timmar på natten hålla ut från ett lamd,
som han aftonen förut trodde sig vara nära, utan i
stället anbefaila kursen: fdrtsättande hela natten tills
dagar. Fötjden häref blst ock, hvad Premierlöjtnan-
ten rapporterat, att Hans Maj:ts ånglartyg Odin
låg ett vrak på Jutlands vestra kust Särskildt kan
jag ej underlåta här anmärka, såsom mindre uppmärk-
samt, att Premierlöjtnaten i en så kritisk tidpunkt,
sem då han sjelf vimtade landkänning af Jutska ku-
sten, lemuat däcket och endast ansett mödigt beor-
dra, att han skulle varskos kl. 12 eeh 2 på natten
och sedan det blifvit full dager. I öfrigt hafva Kom-
mitterade, som det ålesat yttra sig, huruvida Pie-
mierlöjtnartsn enligt pligt och sjö-eoutume sig för-
hållit eller icke, funnit sig icke kunna undgå för-
klara, det de anse Premierlöjtnanten Ehnemark, fö-
re strandningen icke hatva sak. at anledming att un-
der den kerta morka tiden af natten den Y Augusti,
en kurs kunnat undvikas, som närmede fartycet tll
landet, på det f-ermodade afståndet af 26 engelska
sjömil; äfvensom en af Kommittens ledamöter sär-
skildt utlåtit sig: natt han anser Premierlöjtna.ten!
Ehnemark, under sednare dygnets segling, icke sak-)
nat anledning att under natten den 9 Augusti iakt-
taga sådant törsigtighetsmått, som antingen försäkra-
de honom om f.rtygets a stånd från Jutska kusten
eller hindrade fartyget närma sig sagda kust Af
vad sålunda blifvit anfördt, finner jag uppenbart, att
Premierlöjtnanten Ehnemark felaktigt förtarit, då han!
vå natten gjort an ech styrt så nära ett lågt land,
tan att minska fart, ändra kurs, styra nordligare
eh afbida dager.
9:o Förhålianderne efter strandningen,!
ller tartygs, besättniugs och eftekters
vergning. Premierlöjtnanten Ehnemarks rappor- ;
er, jemförde med undersökningen i målet, lemna j)
cke säker ledning för omdömet, huruvida, efter det!
artyget stött på grund, några åtaärder återstått för I.
less räddning; med antagande likväl, att lindrigt bör
bedömas, om i denna svåra beligenhet mindre rå-
lighet och kraft företett sig, får jag, icke egentligen
åsom anmärkningar, utin hemstätlningsvis erinra,
le.s att då vinden varit NW, tvärs på land vid ll,
trandningstillfället ech bränningar sedan fartyget stött,
yats i alla direktioner, utom på babords bog, före-
ommer det, som skulle vidtagna åtgärden, att ma!
chinen blilvit satt i full gång, rätta vägen för-öfver )
1
l
ch storseglet hissedt, med dikt :nhaldt skot, sna-
ere tvingat fartyget mer på grund och nära land,
n fört det derifrån; dels då i anseende dertill, att
rtygets båtar varit för små, för att utföra svåran-
aret i den direktion fartyget kunde blifva flott, ett
arpankare med en kabel åtminstone bordt utföras k
ed egen båt, intill dess den större båter från land
kommit, då man med dess tillhjelp kunnat hala
3 emot sjön och fälla det svåra ankiret och der-
ed göra försök att brin.a fartyget fråa grund; del: n
it skott utur kanonerna icke blifvit lossade och tfar- It
vgets nödställda beligenhet derigenom tillkäönrnagif- r
on eller lanteina hissas, för att utmärka stället uer
rtyget strandat; dels att med bomar, spiror, rår
ler annat lämpligt, satta emot grundet eller ställ-)kK
2 1 botten i lä af fartyget, försök icke gjorts, attl
nom afsättning från grundet underhjelpa fartygets
;ssande derifrån; och de!s act någon åtgärd ej vid-
gits, stt medelst masternas kapande, eller på annat
itt lätta fartyget, I afseende på effekternes och in-M
entariernes bergning företer sig ieke annan anmärk-V
ng, än den Kommitterade framställt: att, för berg- I cel
ngsarbetet demna årst:d, besättningen ieke utpur- IK
ts förr än kl. half 7 förmiddagarne; hvilket kom-
iterade likväl ansett hellre böra tillskrifvas logg-
kens oful!ständighet att uppsilva arbetehindren an
Thumbnail