Uti N:o 143, förliden fredag, förekom en in-
sänd artikel, rörande vliåten införsel af stepps-
inventarier, och intagen, för att lemna ett bi-
drag till regeringens gerom handling ådagslagde
system i afseende på mnätingarne. Nämnde in-
sända artikel kan antagss såsom utgående från
tågverks- och segelduksfsbrikanternas interesse,
och det var att förvänta, att skeppsredarnes in-
teressen äfven skulle höra ef sig. Detta har vu
inträffat, och läsaren finner således nedanför en
skrift från andra sidan. Vi ämna icke här be-
fatta oss med alt vara skiljedomare mellen de
tvenne interessen, som i denna fråga upp-
träda så:om alldeles motsatte; vi önska blott
erivra, att bredvid frågan om dessa tvistaude
parters bättre rät uppstår ena annan Vida vigti-
gare, newligen frågan OM regeringins system i
afseende på väringarna. I frågan om de tvi-
staude parternas bättre rätt rarvgerar sig på eoa
idan tågverks-och segelduksfahrikerne, som på-
tå, att då de acläggas och drifeas i förtröstan
på den viost de kunoa daga af tullförfattnin-
gen, sarut med afseende på denna vinst beskat-
as, och då de måste begagna utländskt råäms
ne samt derföre betala dyg tull (4 R:dr per
skepp ), så är det också högst orimligt att tillå-
a tullfri införsel af tåg och segelduk. På an-