ställda önskan går i fullbordar.
Ett rum för nedsrnintagne artikel hava vi så
mycket heldre lemrat, som wi icke allensst re-
dan med en prelim:näraumärkning bilagt den
resolution, hvitken den insända artikslu tföreträ-
desvis afser, utan äfven äro sinusde så fvt
medhinnes, i ett sammasrhavg behandla rege
rirgens, i h ndling ådsgalagde system, i alscen-
de på nännrgarne.
(Insändt,)
För några månader sedsn meddelade Statstid-
ningen allmänheten en underrättelse, som är al
högsta vigt för åtskillige inhemske näriogar. Uu-
der rubiikeo: Enskilda mål, afgjorda uppå
Handets- och Finans expeditionens föredrag-
ning, ichemtade men, ait någre enskilde ehal-
lit tvlstånd ett för de fartyg, de äåmna bygga,
få tulifritt isöra alla dertuill beböflige skeppsin-
ventarxer. Man förundrade sig öfver, att dylika
monopoiier kunde utdelas, och, om åtgärden
varit ändamålsenlig och rättvis, hvarföre icke
en allman importfrihet blifvit beviljad. Sedan
har man erfarit, att flere varsägare anmölt sig
att få åtrjuta samma fordelar, hvilket beviljats
dem. Man kaa siledes taga för eafgjordt, att
alla fartyg, som framgent i Sverige nybyggas.
komma att forse sig med skeppsinventarier af
utländsk tilverkniag.
De bufvudsskhgaste skeppsinventarier, segel-
duk och tågvirke, tillverkas, som bekant är, :f
hampa. Denna vara är i Ryssland belagd med
en utgående tull af c:a 2 Rdr 8 sk. Bko och i
Sverige med ivukommande afgifier c:a 5 Rdr Bko
skeppusdet, således tillsammans en afgilt af c:a
7 Rdr 8 sk. Bko pr skepp., under det att se
gelduk är i Rysslard tullfritt vid exporten och
tågvirke endast betslar en utgående iul!l af om-
kring 12 sk. Sv. Bko pr skepp. Då man här-
till lägger, stt bampan i det inre af Ryssland,
der febrikerne fionas, är ännu billigare än i St.
Petersburg och Riga, samt att frakt och om-
kostningar å segelduk och tågvirke, såsom min-
dre voluminösa, måste vara lägre än å hampa,
så inser man lätt omöjligheten för de Svenska
fabrikerne, att täfla med den utländska tillverk-
nmngen, som skyddas af export- och importfri-
het, under det att den Svenska är belastad med
en ganska dryg tull å råämnet, hempan.
Vi äro ej bland dem, som vilja försvara ab-
soluta importförbud. Vi tro att en måttlig skydds
tull, rikigt hauchafd, är det basta medlet att
uppdrifva den ivhemska industrien. Men att
sträcka liberahteten emot utländningen derhän, att
tillåta tulifri ivförsel af deras tillverkningar, un-
der det ait de inhemska fabrikerne äro belasta-
de med en hög tull af råämnet, anse vi för en
stor orättvisa, som ej kan hafva annan verkan,
än att förstöra den inhemska konstfliten.
Visserligen hade Hr Etatssekreteraren för Han-
deln och Finanserne ådagslagt mera statsman-
navisbet, om han, i stället för att genom en
plötslig tullfri införsel ruinera de inbemska fa-
brikerna, hade funnit för godt, att till en bör-
jan borttaga tullen å råämnet, hampa, samt ge-
nom en måttlig skyddstull å segelduk och tåg-
virke hade satt de innemske fabrikanterne i
tillfälle att täfla med de utländska tillverkvingar-
ne. Så hade man troligen gått till väga i hvar-
je annat land; men hos oss, der man icke hand-
lar efter grundsatser, utan efter konsiderationer,