Article Image
VD 0502 TN
mänt antagen.
De offentliga arbetsföretagen i Norra
Amerika.
(Ur ett bref från Filadelfia af d. 8 Maj.
Onsktadt den närvararde stundens bekymmer
och biyderi, liter Amerikanarenas framåt skri-
dande anda likväl icke hömma sig. Det stora
förslaget om Niagara-kanelen har åter blifvit
bregt å bane och kommer förr eller sednare att
verksisllas. Undersökuings-komittgns beråttelse
derom är allt för lång, att jag skulle kunna
meddelarden hel och hållen; mean här äro imed-
lertid några! detaljer deraf, som må hända icke
torde bli utsnintresse för den Europeiska läsaren.
Ena kommunikation inem den del af Ame-
Irika, som förenar de båda sjöarna, skulle myc-
ket lätte transporter af varor äfvensom af trup-
per och förråder umder krigstider. Den styrka
och säkerhet, en sådan skulle gifva våra flotier
på dessa sjöar, vore icke dess minst vigtiga re-
sultat. Om den fucnits under sista kriget, skul-
le Amerikanska flottan deraf hafva hemtat en
omatlig fördel. Historien om krigs-operationer-
na på sjön Ontario under nämnde krig, ger ett
omisskäunehgt bevis på denna kanals stora vigt
i militäriskt hänseende, och man kan icke be-
tvifla, att, om en kommunikation då funnits,
hvsrigenom Förenta Staternas på de båda sjö-
arna spridda styrka kunnat förenas på Ontario,
skulle dex Amerikanska flottans mod, krafi och
I skictlighet, under en käck officers ledning, varit
i stånd att fullkomligt utveckia sig. I fråga-
varande kanal är den, hvaraf behofret låter al
I dra lifigast känna sig, sedan Welends-kanalen
I blifvit byggd i Öfra Canada, på hvilken fariyg
af 120 tons drägtighet kunna passsera, hvilke:
gifver benne alla de fördelar, som Niagara-ka-
nalen skulle äga. Hved som ännu mer ökar
den stora betydenheten af ett vidsträcktare sy-
stem, för ati förbättra farten på sjöarna, är den
väseatliga föräudring, som är nära att för sig gå
i det nationella försvars-systemet genom införan -
det af flytende- och ång-batterier till kusternas
skydd samt ef vägar och kanaler för landtgrän-
sorgas försvar.
Man har sagt, att det land, som inbegriper
hvad man kallar de båda Sjöarnas-dal, har en
vidd af 17,000 qvadrat mil. Genom den fö-
retagna undersökuingen har man imedlertid
funnit, att det omfattar 50,000 qvadrat mil
mer, än alla Engelska besittaingarne i Europa,
ehuru dess befolkning är 22 millioner mindre.
Af de 24 millioner menniskor Stor Brittanien
äger, Eugelsmån, Irländare, Skottar och info-
dingar på de små öarna, äro, säger man, två
I tredjedelar sysselsatte med manufakturer och
j handel, så au endast 8 millioner återstå till
ljorc ens odling. Man kan med skal beräkna de
linnaevånares antal, som de båda sjöarnes dal
kan föda, sedan man afdragit vattenrymden,
till 8 millioner, hvilket är den högsta beräkning,
och då man medgifver, att produkterna till-
växa i mån af folkmängden, så kan man uppta-
ga qvantiteten af exportvaror till 4 gånger så
mycket som hon för närvasande är.
År 1832 utfördes från den Europeiska delen
af SiorBrittanien dea ofantliga summan af 304
; millioner dollars i råa och förädlade varor,
I hvaraf 260 millioner voro dess fabrikers alster,
som till ea de! med begärlighet emottogos af
var konatinents förbrukare. Man kan beräkna
exportvärdet från denna dal, när den föreslagna
kanalen bhfvit färdig, till 170,000 dollars.
Det är tydligt, att en stor massa af national-
produkter skall fordra större lätthet för utför-
seln, ån dess nu varande kanaler och jerovägar!
kunna erbjuda, eller som kan erbjudas af alla
dem, hvilka inrättades på en mindre skala.
Lucien Bonapartes son, Peter Napoleon Bo-
naparie, hvilken, som man torde eriura sig, till
fÅ a. LL sa OL LDL a lära 2 PN AAA fer
Thumbnail