VD 0502 TN mänt antagen. De offentliga arbetsföretagen i Norra Amerika. (Ur ett bref från Filadelfia af d. 8 Maj. Onsktadt den närvararde stundens bekymmer och biyderi, liter Amerikanarenas framåt skridande anda likväl icke hömma sig. Det stora förslaget om Niagara-kanelen har åter blifvit bregt å bane och kommer förr eller sednare att verksisllas. Undersökuings-komittgns beråttelse derom är allt för lång, att jag skulle kunna meddelarden hel och hållen; mean här äro imedlertid några! detaljer deraf, som må hända icke torde bli utsnintresse för den Europeiska läsaren. Ena kommunikation inem den del af AmeIrika, som förenar de båda sjöarna, skulle mycket lätte transporter af varor äfvensom af trupper och förråder umder krigstider. Den styrka och säkerhet, en sådan skulle gifva våra flotier på dessa sjöar, vore icke dess minst vigtiga resultat. Om den fucnits under sista kriget, skulle Amerikanska flottan deraf hafva hemtat en omatlig fördel. Historien om krigs-operationerna på sjön Ontario under nämnde krig, ger ett omisskäunehgt bevis på denna kanals stora vigt i militäriskt hänseende, och man kan icke betvifla, att, om en kommunikation då funnits, hvsrigenom Förenta Staternas på de båda sjöarna spridda styrka kunnat förenas på Ontario, skulle dex Amerikanska flottans mod, krafi och I skictlighet, under en käck officers ledning, varit i stånd att fullkomligt utveckia sig. I frågavarande kanal är den, hvaraf behofret låter al I dra lifigast känna sig, sedan Welends-kanalen I blifvit byggd i Öfra Canada, på hvilken fariyg af 120 tons drägtighet kunna passsera, hvilke: gifver benne alla de fördelar, som Niagara-kanalen skulle äga. Hved som ännu mer ökar den stora betydenheten af ett vidsträcktare system, för ati förbättra farten på sjöarna, är den väseatliga föräudring, som är nära att för sig gå i det nationella försvars-systemet genom införan det af flytendeoch ång-batterier till kusternas skydd samt ef vägar och kanaler för landtgränsorgas försvar. Man har sagt, att det land, som inbegriper hvad man kallar de båda Sjöarnas-dal, har en vidd af 17,000 qvadrat mil. Genom den företagna undersökuingen har man imedlertid funnit, att det omfattar 50,000 qvadrat mil mer, än alla Engelska besittaingarne i Europa, ehuru dess befolkning är 22 millioner mindre. Af de 24 millioner menniskor Stor Brittanien äger, Eugelsmån, Irländare, Skottar och infodingar på de små öarna, äro, säger man, två I tredjedelar sysselsatte med manufakturer och j handel, så au endast 8 millioner återstå till ljorc ens odling. Man kan med skal beräkna de linnaevånares antal, som de båda sjöarnes dal kan föda, sedan man afdragit vattenrymden, till 8 millioner, hvilket är den högsta beräkning, och då man medgifver, att produkterna tillväxa i mån af folkmängden, så kan man upptaga qvantiteten af exportvaror till 4 gånger så mycket som hon för närvasande är. År 1832 utfördes från den Europeiska delen af SiorBrittanien dea ofantliga summan af 304 ; millioner dollars i råa och förädlade varor, I hvaraf 260 millioner voro dess fabrikers alster, som till ea de! med begärlighet emottogos af var konatinents förbrukare. Man kan beräkna exportvärdet från denna dal, när den föreslagna kanalen bhfvit färdig, till 170,000 dollars. Det är tydligt, att en stor massa af nationalprodukter skall fordra större lätthet för utförseln, ån dess nu varande kanaler och jerovägar! kunna erbjuda, eller som kan erbjudas af alla dem, hvilka inrättades på en mindre skala. Lucien Bonapartes son, Peter Napoleon Bo naparie, hvilken, som man torde eriura sig, till fÅ a. LL sa OL LDL a lära 2 PN AAA fer