Article Image
RTR a
(Införes på begäran.)
UPSALA LYCEUM.
Sedan Upsala Lyceum, som år 1827 inrättades al
några dåvarande yngre akademiske lärare, under sin
nära tioåriga tillvaro hunnit bereda tillräckliga resul-
tater af de vid denna läroinrättning begagnade upp-
fostrings- och undervisnings-methoder, för att der-
af kunna bedömma dessa methoders lämplighet, har
man ansett sig böra offentligen framlägga de grund-
satser, som der blifvit följda, dels för att lemna ett
bidrag till kännedomen om de olika försök, hvilka i
sednae tider blifvit i undervisningsväg gjorda, dels
för att meddela en omständligare underrättelse om in-
rättningens beskaffenhet åt de föräldrar, som skulle
önska att erhålla en fullständigare kännedom derom,
än den som förut kunnat inhemtas af en kort annons.
För sådant ändamål anhålles omgen plats i tidningen
för denna uppsats.
ndamålet med Lyceijänrättande var att försöka en
rerurmation af Gymnasiiundervisningen, med bibehål-
lande af det som syntes godt af gamla methoder och
antagande af det som ansågs användbart af nyare un-
dervisningssätt. Den vid gymnasierna vanliga klass-
indelningen bibehölls, emedan den gemensamma klass-
läsningen med lärarnes omedelbara undervisning an-
sågs äga ett obestridligt företräde framför monitörs-
undervisningen. Deremot afvek man från den vid
gymnasierna i flere ämnen brukliga föreläsnings-me
ihoden, hvilken endast är lämplig vid universiteterna
och förutsätter äldre, uppmärksammare och omtänk-
sammare åhörare: i stället infördes ett lärosätt, en-
ligt hvilket undervisning och examinering under hvar-
je lektion omväxla, och hvarigenom ynglingarnes upp-
märksamhet bättre fasthålles och kontrolleras, Lä-
varen är då i hvarje lektion bela klassens omedelbara
och gemensamma undervisare, och således lärare i or-
dets egentliga betydelse. I de skolor, der monitörs-
systemet begagnas, är läraren deremot mer examina-
tor än verklig lärare, ty undervisningen besörjes huf
vudsakligen af monitöreraa och deri deltager läraren
endast på det sätt, att han meddelar upplysningar är
åt den ene än åt den andre lärjungen, när han anse
sådant erforderligt eller någon lärjunge begär hans bi-
träde. Men en sådan undervisning kan ej blifva full
sammanhängande eller verkställas efter en bestämc
Thumbnail