Article Image
vöfverstigligt hinder för deras användande ti skeppsfart i stort. Veteaskapen, som i andr hänseenden berättigar till så stora förhoppnin gar, synes i detta lofva föga. De mest kom petenta domare iestämma i den mening, al ångmaschinerna nu uppnått den fullkomlighet gräns, de i sin nu varande form kunna hinna Vi äro emedlertid långt ifrån, att ännu kun na använda hela den mekaniska kraft, som lå ter utveckla sig ur den värma, hvilken upp kommer genom kolens förbränning. Ångma schinernas effect omväxlar betydligt, i mon a deras byggnad och storlek. De fördelaktigast deribland äro de, som uppdraga vattnet u Cornwalliss grufvor. Enligt nyare beräkvingar synas de i vissa fa!l endast behöfva 2 skålpunc kol i timman för en hästkraft. Deras fördel lige deri, att de äro ganska stora, och att ångar deri verkar genom qvarhållning, d. v. s. att sedar man fyllt cylindern, till en fjerdeeller femtede med ånga, afbrytes kommunikationen eruellar den och pannan, hvarigerom den förut införd: ångan låter på naturlig väg utvidga sg. De goda, vid vanliga industri-anstalter används machinerna konsumera mirst 6 skålpund. Pi de Franska och Engelska Anogfartygen, der machinerne icke äro inrättade för ångans qvarhållning, och der machineriets vaggning, och de stötar det får af vattnet, vålla betydlig kraftförlust, är konsumtionen, som vi förut sagt, någo öfver 10 skålp. för hästkraften i timman. V ha äfven sagt, att man trodde sig kunna fö: ångfartygen mellan New-York och Liverpoo beräkna den tili blott något öfver 8 skålpurd Som de bästa ångmaschiner i Cornwallis endas förbruka hälften af den mekaniska kraft, son svarar mot den, genom kolens förbränning frigjorda värman, så följer deraf, att de vanlige ångbåtarne endast kunna använda elftedelen. Detta är likväl ännu icke allt. Angmaschiner rörer båten medelst sina bjul-skoffar, sem trycka på vattnet. Genom denna öfverflyttning a! rörelsen vållas en ofantlig kraftförlust, i synnerhet om sjön går något högt och man far hastigt. På ett ångfartyg, som rör sig med en fart af 3 till 4 lieues i timman, erhålles till verklig nytta, knapt 30:dedelen af den theoretiskt beräknade effekten. Efter vetenskapsmäns utsago, synes denna ofantliga konsumtion af krafi beklagligen helt och hållet ännu vidlåda de medel man använder och de nu existerande ångmachinernes beskaffenhet. (Slut e. a. g.)

28 oktober 1836, sida 4

Thumbnail