Article Image
BLIVA DE.
Tr M v
BOKSTAFSRITNINGS-
METOD
jvid Kalligrafisk undervisning.
1 seduare tider har man börjat inse behoivet
att, vid aen allmännare underwisaingen, egna en
större sorgfällsghet ä:ven åt skritkousten. Emel-
lertid syucs man, med få undantag, bafva stadnat
vid, att föreiägga något förbättrade föreskrifter, och
mähända tilivalla eleven att sitta rak cch föra sin
penna rezuliert. Detta är likväl icke nog. I val-
skrifuiög, likasom i andra koustfärdigiete., beroc
det hufvudsailigen Fe:uppå, stt i sinoct uppstår en
jullkomt.g biia af det jag skall verkställa, hvit-
ker bild sedan bestandigt föresväfvar, och leder
mig vid utofoingen. Något sådant åsyftas väl med
begagnandet :f eu föreskrift till idke.ig kopicricg;
men eriasenbeten har visat, att denna alitför me-
kani.ka sys,eisattulug, ens.mt använd, mer uttröt-
tar än den leder til ändamalet. Om man 1 detta
ändamål äfven inberäknar eo viss smatens utbild-
ning, som alltid mås:e tillvägabringas genom fri-
het och eget omdome; så finner man lätveligen att
ju mers Siafvisk metoden är, dessto m:ndre duger
den. Ledd af dessa rellexioner, har urdertecknal,
för lä g:e tid tillbaka, börjat använda vid skrif:
uadervisning en saka:ilad BJOKSTAFSKITNING,
eller ett sält att genom teckning, först på Iunicrade
plån ocu deretter för större fuilkosalighews vinuan-
de, med blyerts, invöfva de riktiga skritldragen i
ögat uch haaden, iom.n de med bläck och penna
utföra ; hvarigenom ett slagslefvande skrifibnster
för eleven uppstå, hviika tjeua Bonum ull ständig
lcdntag.
Då bokstafsritningen hufvudsakligen utbildar
den esthetiska ridam at skritkou:ten, hvarföre man
älven iuanit att unga fiuntimsker, med sitt hfliga-
re sione för det smakfulla, 1 sysnerbet gjort lyck-
bhga framsteg deri, så synee denna teckuiog, vid
sidan af egentlig ritkonst, böra irgå blavd for-
dringarae af ca bildad nppfostran. Men äfsen u-
tarm afscende härpi, måste man finna det lika nyt-
tigt som angenamt, att ega en vacker och flytande
skrifstil, och det vore decföre önskligt, ats ett ut-
vidgaat använsande af denna metod kunde bidraga
till dess FÖRALLMÄNLIGANDE.
ZDOVARD HEYMANSON.
Storkyrkobiiuker Nr 7.
Med se:deles nöje iutygar j.g, a:t de elcver,
bv.iga Hr 5. E. Heymanusor, dea korta tiden af
treane månader, uvd:ryisat uti välskrifningskon-
sten, under hans lcduiog gjort utmärkta framsteg;
och kan jag, uader fö klavaude af mia upprigtiga
tforbinde.se för den omsorg oco det nit han åda-
galagt för rain son under nans Kaltligrafliska öfoin-
gar, icke underlåta, att yttra min öfyertygelse,
att Hr Heymansons metod, som försäkrar ecleverae
om en lewlg och prydlig handstyl, med rättvisa
förtjenar atl uppnuntran.
uutheborg den 24 Mars 1829. -
P. EKSTRÖM.
Politie-Borgmästare.
Undertecknad intygar med röje, att min adop-
terade sn, Penr Skoldbecg, under sex veekors tid
dagligen tagit em Ilek:ion 1 skrifniog, uti Hr Hey-
mansons sloia, uch att ban der tförvarivat en för-
träfflig metod, ej mindre, än en behaglig form af
picturea, vida öfver hvad vanligen är möjligt att
vänta af en så kort öfring. Föröfrigt böra Herr
Heymansons skickligLet a den kall:grafliska konsten,
furtsomiigheten af bans metod och hans nit att
j fertskynda sina eievers framsteg, med rätta till-
vinaa houom alla deras tjörtracnde, som åt sina
barn eller före yadlingar önska gifva grwndprinci-
perna för en vecker hendstyt, hvilka uti de all-
z skolorna eller undervisningsaustalterna me-
ra säilsyct kumoa Viunses efter system eller till
någon grad af fullkomlignet, troligen af den orsak,
att itrågararande konst, bittills blifvit betraktad
gåsom ett föremål af mindre vigt.
Stockholm den 19 Oktober 1830,
P. SKÖ.LDBERTI.
Hutsekreterase.
Härvid terde få ansaärkas, att ju färre skrif-ele-
verne äsov för en och samma lektionstid, desto sär
krare och hastigare skola framstegen blifva. He
H-yma:sun upsesvisade i Götheborg 69 och må-
gra flere jå en gäng, i Stockholm dercmot betyd-:
lgt mindre Och har man fusnit, att personer,
åldre och ysagice, som ensda.t aovaändt io å 12 tim-
mars öfving i bokstäfrernas uppritande samt regel-
mässiga sammanhbiadning, redau efter deuna korta
tid utvi.dat en tillförene tvungen, stel oca oforw-
lg bandstil, till en mera regelbunden Engelsa pik-
tyr, brilken färdighet ytterligare uppöfvas etter
vuane.. käanedom af de reglor, som vid egentliz
skiifuing med bläck oxab peuna böra följas, tör at
icze blott förrärfva en vacker handstil i allmän- j
het, utan ock, mom kort tid, til.egna sig en drif-j
ven uh smakfull affirshand.
WNOLINGAR kunua på ett lätt och tyde!igt sätt,
praktiskt toeosesliskt, få Iera sig SG
arithmetik, utrikes mynt, mått, mål, vigtreducering
och bokhålleri. Å lärarens sida :rbetas med all flit,
ati bivringa cleverua den underviniag deras älder
och tatteing.förmåga är i stand ati emuttaga, Yng-
licgar med vecklig (lt och fattnisgsgåälva, som sak-
na medel, cmottagas med nöje utam betalaing. tCle
vernas flit och framsteg är lärs rens största belömng.
— De, som 1geuowmgå förberörde kurs, kuana cck
sedan reda sig i alla hamdelsräkenskaper och bok-
föringssätt, som möjligen iu- och utrikes kuots fö-
rekomma. Adress fås å Aftunbladstoatoret, och i
Salmsens bokläaa vid Drottninggatan.
Thumbnail