Ångfartyget Cornubis, som på sin andra resa till Liäbeck inträffade i Traweminde Lördagen den 18 Juni och, redan Måndagen den 20 derifrån afseglad, ankom till Stockholm midsommarsafton kl. omkring 2 e. m., således tidigare, än man efter den stormiga väderleken haft skäl vänta heune. Såsom ytterligare bevis på den skyndsamhet i affårer, som ångkommunikationer medföra, må nämnas, att Cornuhia snart sagdt under midsommarshelgen (ty den kan anses ingången med eftermiddagen midsommarsafton) inklarerades samt lossade sin last, intog omkring 300 t:r stenkol, varor för Lubeck och Ysiuad, jemte 26 passagerare, vagnar etc. — utklarerade och afseglade kl. 12 2 dagen efter midsominarsdagen, oaktadt en half timmas dröjsmål uppstått genom det missförstånd, att några passagerare underlåtit lemna sina pass i tid till påtecknande. Många af våra läsare skola säkert skaka på hufvudet åt denna berättelse, och fråga, hvarifrån tiden då togs till allt detta bestyr, som i vanlig väg fordrar 5 å 6 arbetsdagar; den är emellertid utan all tvifvel sann, och visar, att om inköp och underhåll af ett ångfartyg äro dyra, så kan deremot ett sådant göra samma gagn, som flera seglande fartyg, och således lemna en mot utlägget fullt svarande vinst åt rederiet, medan på samma gång rörelsen i allmänhet drager oberäknelig fördel af den hastiga omsättningen. — Sålunda kan t. ex. en vara säljas i en bod i Stockholm och der inbringa penningar på femte dagen sedan den i Hamburg blifvit inköpt. Det kan antagas för säkert, att våra handlande, särdeles de som röra sig i modeartitlar, skola finna god räkning att dels sjelfva: på stället välja sina varor, dels beordra dem företrädesvis i smårre eller större qvantiteter med denna lagenhet, hvarigenom, deras omsättning kan mångdubblas och verkställas med mindre kaital. P Isen är nu bruten. Sverge har en lätt kommunikation med den öfriga verlden och den begärlighet, hvarmed platser på ångfartyget Cornubia blifvit upptagne för de senare resorna till Läbeck, visar att man förstår begagna den. . Troligen blir det snart här, liksom det länge varit i andra länder, ett behof, och hörande till en fullkomnad uppfostran för våra unga män, att besöka utrikes orter, och att genom de kunskaper, som lättast inhemtas genom åskådande på nära håll af kontinentens och Englands redan gjorda framsteg på vetenskapernes och industriens banor, bilda sig till nyttiga medborgare och statsmän. , Med 3 å 400 Rdr Bko kan en resa till Lubeck, Hamburg och det inre af Tyskland med någorlunda klok hushållning defrayeras, och huru många finnas icke här, så väl som i orterne, hvilka på sitt nöje depen sera denna summa och mer, utan att ega qvar det agremang, som en resa alltid efterlemnar? Kostnaden att resa med familj är visst större, men dess utgifter hemma äro i samma förhållande högre. Utländska familjer resa ofta för besparing, och det torde i -många fall äfven vara verkställbart för våra landsmän. I Tyskland och Frankrike lefver man i smärre städer och på landet billigare, än i Stockholm, eller under en ofia nog dyrbar Djurgårdseller brunnssejour; ja i sjelfva Paris kan man med omtanka inskränka sina utgifter till måhända detsamma. Ett sex månaders vistande i Frankrike skulle bibringa de unga Demoisellerne mera färdighet i språket, än lika många års undervisning af en Fransysk guvernant. me m——Ä———— 2 så DA