händelse af såda sjöarnes nivellering. Faran för grund-pålningarna torde således icke ökas, alldenstund det lärer förhålla sig så, att trädet icke är fredadt för röta, i fall det icke alltid , utan blott tidtals, är betäckt af vattnet Faran synes således vara lika stor eller lika liten nu, som den blefve vid en nivellering af vattenytorna. Hvad sunden angår, så gäller om dem i det hela detsamma, som nu är sagdt. Sänkes vattnet, så böra de fördjupas — ett arbete, som skulle medtaga en ringa andel af de för slussbyggnaden beräknade summor —; och: blir sänkningen ingen eller högst ringa, så förfaller ju hela inkastet. Sjön i allmänhet, med undantag af dessa sund, är djup nog för de största fartyg. Detta ämne förtjenar att allvarligt undersökas, hvilket Ins. veterligt aldrig skett. Må man icke nöja sig med hvad som fros och säges och af gammalt är antaget som gifvet; må man icke frukta för skrik och fördomar, utan betrakta frågan så, som om aldrig någon förut fattad mening derom funnes. Må män med erfarenhet och ljus blick, såsom Hr Lagerheim synes vara, erhålla uppdrag att undersöka och yttra sig. : Bankokar!. Red. har ansett denna artikel förtjent af allmänhetens uppmärksamhet, hvad den förra delen deraf heträffar, emedan Red, derutinnan aldeles instämmer med Insändaren angående den stora orimligbeten både af gemensam tjenstebjonsflyttningstid för hela riket, och öfverhufvud af någon sådan. Hvad den sednare frågan eller om slussbyggnaden angår, så kan det visst icke nekas att Ins. forslag att undersöka om någon slussbyggnad 1 Stockholm behöfdes, borde föregå undersökningen huru den bör ske, men till den förra hörer en omständighet som Ins. forbigått, och som vi önska han ville besvara: Frågan om py slussbygnad behöfver ske, måste nödvändigt bero på: en annan: Om utloppets vidgande vid slussen skulle kunna förekomma en stor skilnad i vattenhöjden mellan Mälaren och Saltsjön höst och vår, och följaktligen en stark ström, som dessa tider hindrade kommunikationen; och i fall detta hinder icke kunde tillintetgöras, Auru fartygen då skulle utan fara hjelpas upp och ned, annat än igenom slussnin g?