Article Image
skall sysslosätta sig med barna-undervisning eller vid sträcktare skolundervisning, är han som sådan skolmästare eller skollärare, icke prest. Religion och moral hafva ett och samma syfte ! menniskans förädling. De hafva samma auctor, som bör vara af människor känd. Ingen lyder la en för lagens skull, utan för lagstiftarens skull, i annat fall är lag och lydnad egentyckets och högst variabel; såsom man daghgen ser och förnimmer. Men hvad moral lagen, med sina löften och hot, med sin nytta eller skada icke kunde åstadkomma, det åstadkommer religionen: icke hvilken religion som hälst, utan Kristi Religion. Där är rätta kärnan från hvilken blad och blommor och frugt få kraft och lif: Så älskade Gud verlven att han utgaf sin enda son. Den ligger i kärleken — icke i månniskörs kärlek, till Gud; utan i Guds kärlek till människor. Se 4 Joh. 4: 9. 10. Den törre är efterföljande, den sednare föregående. Om Ins. har någon erfarenhet häraf, förstår han det; annars icke — Och är i sednare fallet oskicklig, att vara en Ipiscopus oecumenicus för Svenska presterskapet. Insändaren gör mycket af hederskänslan och karaktersstyrkan , och förebrår presterna att de icke taga dessa nog i anspråk — På sitt ställe är detta något nyttigt. Med om hederskänslan och karaktersstyrkan, skulle kunna älstra stolthet, högmod öch förhärdelse, så måste man försigtigt nyttja dessa motver. Den som måste säga människor: i hafven alle varit syndare och hafven intet att berömma eder af inför Gud: huru mycket kan den bygga på hederskanslan. Bättre och begripligåre ir att följa apostelen, som så talade: jag lägger mig vinning ou. att hafva ett ohbesmittadt samvete jnför Gud och människor — Icke endast inför människor; ty ,deri kan man ofta söka blott sin egen pris, och varda stolt. Och Gud står emot de högfärdige, men de ödmjuke gifver han nåd; så ödmjuker eder c. PIL. Se AX

25 november 1835, sida 3

Thumbnail