skall sysslosätta sig med barna-undervisning eller vid
sträcktare skolundervisning, är han som sådan skolmä-
stare eller skollärare, icke prest.
Religion och moral hafva ett och samma syfte !
menniskans förädling. De hafva samma auctor, som
bör vara af människor känd. Ingen lyder la en för la-
gens skull, utan för lagstiftarens skull, i annat fall är
lag och lydnad egentyckets och högst variabel; såsom
man daghgen ser och förnimmer. Men hvad moral
lagen, med sina löften och hot, med sin nytta eller ska-
da icke kunde åstadkomma, det åstadkommer religio-
nen: icke hvilken religion som hälst, utan Kristi Reli-
gion. Där är rätta kärnan från hvilken blad och blom-
mor och frugt få kraft och lif: Så älskade Gud verl-
ven att han utgaf sin enda son. Den ligger i kärleken
— icke i månniskörs kärlek, till Gud; utan i Guds
kärlek till människor. Se 4 Joh. 4: 9. 10. Den
törre är efterföljande, den sednare föregående. Om Ins.
har någon erfarenhet häraf, förstår han det; annars icke
— Och är i sednare fallet oskicklig, att vara en Ipi-
scopus oecumenicus för Svenska presterskapet.
Insändaren gör mycket af hederskänslan och karak-
tersstyrkan , och förebrår presterna att de icke taga des-
sa nog i anspråk — På sitt ställe är detta något nyt-
tigt. Med om hederskänslan och karaktersstyrkan,
skulle kunna älstra stolthet, högmod öch förhärdelse, så
måste man försigtigt nyttja dessa motver. Den som
måste säga människor: i hafven alle varit syndare och
hafven intet att berömma eder af inför Gud: huru myc-
ket kan den bygga på hederskanslan. - Bättre och be-
gripligåre ir att följa apostelen, som så talade: jag läg-
ger mig vinning ou. att hafva ett ohbesmittadt samvete jn-
för Gud och människor — Icke endast inför människor;
ty ,deri kan man ofta söka blott sin egen pris, och varda
stolt. Och Gud står emot de högfärdige, men de öd-
mjuke gifver han nåd; så ödmjuker eder c.
PIL. Se
AX