Göteborg den 29 Sept. Bet Norrska ångfartyget Prins Carl har med denna månad slutat sina resor mellan Christiania och Köpenhamn. Den ständigt tilltagande trafiken med detta fartyg utgör ett nytt bevis på, att nya och beqväma kommunikationsanstalter , förnuftigt anbragta, ofta öka rörelsen i en progression , hvarom man på förband icke gjort sig någon ide. I år har nemligen ånfartyget Prins Carl på långt när icke varit tillräckligt för trafiken mellan Christiania och Köpenhamn. Ingen enda resa på hela sommaren har inträffat, då kojerne i salongen räckt till åt alla kajutpassagerarne, af hvilka alltid en del måst begagna bangmattor, och ofta har icke ens dessas antal varit tillräckligt, utan passagerare för alt icke nödgas inställa resan, måst åtnöja sig att ligga på däck. Orsaken ull denna mängd af resande, (oberäknadt fraktgods), är i främsta rummet de många band af slägtskap och vänskap som af ålder ännu förenar en mängd familjer i Danmark och Norge, och hvilka föranleda en mängd besök sommartiden, ofta af hela familjer från det ena landet till det andra ; ätvensom att för alla Svenskar hvilka ämna sig till kontinenten eller åt England öfver Köpenhamn och Hamburg, utgjör detta det beqvämaste transportmedlet, om de icke bo i södra delen af landet; och i andra rummet bidrager måhända äfven sjelfva ängfartygets utmärkt förträffliga beskaffenhet, samt befälhafvarnes artiga , glada och förekommande umgängssätt att locka mingen till kortare turer fram och tillbaka tull Köpenhamn. Genom allt detta har emedlertid, såsom nyss nämdes , Prins Carl ensam, blifvit otillräcklig för behofvet. Det vore derföre önskeligt om administrationen af Sjöärenderna ville till nästa år använda ett af de nya kronofartvgen Du JO Odin eller Gylfe, helst det första som går med största hastigheten, att afvexlande med Prins Carl underhålla denna kommunikation. Genom en sådan åtgärd, borde icke allenast staten kunna draga någon ränta af kostnaden för dessa angfartyg, hvilka nu i stället ärligen kosta betydligt, utan det är jemväl nästan med visshet att paräkna, aut tillfället att resa två gånger i veckan, skulle ännu mera öka de resandes antal, äfvensom återverka till en större liflighet i ångfartens begagnande på Götha kanal till Gotbelborg. Apropos af Götha kanal, så utgör det visserligen ctt ännu större behof att erhålla flera ångfartyg på densamma mellan Stockholm och Götheborg. Efterfrågan a biljetter ull Amiral von Pla:en har, enligt hvad fartygeis härvarande kommissionir, äfvensom den i StiockMNA INtyga, i är varit så utomordentlig, att minst nialet af dem som sökt, icke kunnat erhålla ats, och hyttor hafva stundom vant upptagna inda I sex veckor förut. Också har Amiral Platens bolag i år en behållnin ? af omkring 230 procent af kapitalet, hvilken säkerligen icke minskas nästa år af det andra åne: 5 s nästa d :. : i mh ro : A 1 artyget Daniel TYhunbergs tillkomst, ae då ullkommoande sanalafgifierne end ST fart nl lod 3 i 3 i a irtyg skulle således utan all tvifyvel bära sig på denna vag, Som ej blott enligt allas vitsord utgör den skönasie resetur man under sommaren kan företaga sig, utan p oc I 2 ast undantagne Ännu ett tredje äng