Göteborg den 29 Sept. Bet Norrska ångfartyget
Prins Carl har med denna månad slutat sina resor mel-
lan Christiania och Köpenhamn. Den ständigt tillta-
gande trafiken med detta fartyg utgör ett nytt bevis på,
att nya och beqväma kommunikationsanstalter , förnuf-
tigt anbragta, ofta öka rörelsen i en progression , hvar-
om man på förband icke gjort sig någon ide. I år
har nemligen ånfartyget Prins Carl på långt när icke
varit tillräckligt för trafiken mellan Christiania och
Köpenhamn. Ingen enda resa på hela sommaren har
inträffat, då kojerne i salongen räckt till åt alla
kajutpassagerarne, af hvilka alltid en del måst begagna
bangmattor, och ofta har icke ens dessas antal varit
tillräckligt, utan passagerare för alt icke nödgas instäl-
la resan, måst åtnöja sig att ligga på däck. Orsaken
ull denna mängd af resande, (oberäknadt fraktgods),
är i främsta rummet de många band af slägtskap och
vänskap som af ålder ännu förenar en mängd familjer
i Danmark och Norge, och hvilka föranleda en mängd be-
sök sommartiden, ofta af hela familjer från det ena landet till
det andra ; ätvensom att för alla Svenskar hvilka ämna sig
till kontinenten eller åt England öfver Köpenhamn och
Hamburg, utgjör detta det beqvämaste transportmedlet,
om de icke bo i södra delen af landet; och i andra
rummet bidrager måhända äfven sjelfva ängfartygets ut-
märkt förträffliga beskaffenhet, samt befälhafvarnes ar-
tiga , glada och förekommande umgängssätt att locka
mingen till kortare turer fram och tillbaka tull Köpen-
hamn.
Genom allt detta har emedlertid, såsom nyss nämdes ,
Prins Carl ensam, blifvit otillräcklig för behofvet. Det
vore derföre önskeligt om administrationen af Sjöärenderna
ville till nästa år använda ett af de nya kronofartvgen
Du JO
Odin eller Gylfe, helst det första som går med största
hastigheten, att afvexlande med Prins Carl underhålla
denna kommunikation. Genom en sådan åtgärd, bor-
de icke allenast staten kunna draga någon ränta af kost-
naden för dessa angfartyg, hvilka nu i stället ärligen kosta
betydligt, utan det är jemväl nästan med visshet att
paräkna, aut tillfället att resa två gånger i veckan, skulle
ännu mera öka de resandes antal, äfvensom återverka
till en större liflighet i ångfartens begagnande på Götha
kanal till Gotbelborg.
Apropos af Götha kanal, så utgör det visserligen ctt
ännu större behof att erhålla flera ångfartyg på densam-
ma mellan Stockholm och Götheborg. Efterfrågan a
biljetter ull Amiral von Pla:en har, enligt hvad far-
tygeis härvarande kommissionir, äfvensom den i Stiock-
MNA INtyga, i är varit så utomordentlig, att minst
nialet af dem som sökt, icke kunnat erhålla
ats, och hyttor hafva stundom vant upptagna inda
I sex veckor förut. Också har Amiral Platens bolag
i år en behållnin ?
af omkring 230 procent af kapitalet,
hvilken säkerligen icke minskas nästa år af det andra åne-
: 5 s nästa d
- :. : i mh ro : A 1
artyget Daniel TYhunbergs tillkomst, ae då ullkommoande
sanalafgifierne end ST
fart nl lod 3 i 3 i a
irtyg skulle således utan all tvifyvel bära sig på denna
vag, Som ej blott enligt allas vitsord utgör den sköna-
sie resetur man under sommaren kan företaga sig, utan
p
oc
I
2
ast undantagne Ännu ett tredje äng