Article Image
anbud alt stora belöningar. innevanarne 1 South-ochields
rördes så djupt af denna sorgliga syn, att en allmän
sammankomst beslöts, vid hvilken en komitdt utvaldes
och befullmägtigades att utlofva betydliga premier för
uppgörandet af förslag till båtar, som icke kunde sjun-
ka i den svåraste sjö.
Ibland de flere projekter som inlemnades, erhöll det
som uppgafs af Hr Henry Greatheed det allmännaste
lofordet; och på kommitcens tillstyrkan blef den första
lifraddningsbåten byggd af-honom. Den lopp af stapeln
d. 30 Jan. 1790.
ärdet af denna uppfinning blef snart bestyrkt och
dess vigt för Engelska handelsflottan erkänd. Hr Great-
heed hade gjort sine modeller offentliga och han vann
således icke sjelf de fördelar, som han med rätta hade
kunnat draga af sin uppfinning. Han ingick derföre
åar 1802 till underhuset med en begäran, att erhålla
någon national-belöning, sådan som hans uppfinning
kunde anses förtjena. Denna ansökning öfverlemnades
en komittg, hvilken i synnerhet fästade sig vid lifrädd-
ningsbåtens nytta och sjelfva uppfinningens originella
beskaffenhet. Flere gamle sjömän och vid sjöfarten an-
vände personer hördes derföre öfver första punkten. En
af dem styrkte, att han sjelf varit i lifräddnings-båten
och att han otaliga gånger sett den utgå till skepps-
brutnas räddning, hvilket alldrig misslyckats, utan ha-
de den alltid räddat besättning och passagerare från vrak
och strandade fartyg. Inga andra båtar kunde gå från
stranden då desse lifräddningsbåtar kunnat det. Han
intygade äfven att lifräddningsbåten fortfor att hålla sig
flott, äfven då den blifvit fylld af vatten, och att den ej
sjönk som andra båtar då vanligtvis göra. Han hade
till och med sett den återkomma till stranden, så full
af vatten, att det runnit öfver alla sidor. En annan
person hade varit åskådare af flera skeppsbrott på sam-
ma tid. Blott från ett enda fartyg upptog lifräddnings-
båten 13 man, hwvika eljest oundvikligt: skulle hafva
omkommit, emedan fartyget ögonblicket derpå slogs i
stycken, och vraket kastades i land nästan lika fort
som båten hann ditkomma. Besättningen på ett
annat fartyg tog deras egen båt, men den sjönk, så
att blott två man från den blefvo räddade. Det inty-
gades, äfven, att vid ett tillfälle då lifräddningsbåten va-
rit alldeles fylid af vatten, hade hela besättningen kastat
sig på ena sidan för att försöka om båten kunde kan-
tra; men alt den ej gjort det.
Då denna komiue tillsattes hade upptäckten redan i
10 år varit känd och lifräddningsbåten hade bevisligen,
endast vid Schields räddat öfver 300 personer från
vrak och nödställde fartyg. Det var äfven offentligen
bevisadt, att ingen sjö, om ån aldrig så hög, kunde .
Se :
kantra eller sänka lifråddningsbåten. Sedan sålunda
uppfinningens nytta blifvit erkänd, beviljade Underhuset
åt Mr Greatfreed en summa af 1,200 L. såsom en be-
löning för hans uppfinning genom hvilken redan flera lif
blifvit räddade samt en stor säkerhet beredd åt sjöfarande
och skeppsgods, m. m.
Lloyds Assuradörer skänkte honom dessutom 100 gui-
neer och anslogo 2000 P. st. för att uppmuntra till ut-
utrustandet af lifräuddningsbåtar i flera af Englands ham-
nar. Två år sednare skänkte Kejsar Alexander upplin-
naren en dyrbar diamantring.
Till följd af de redan nämnde skäl, är det icke på
något ställe af Engelska kusten, som lifräddningsnåten så
ofta måste utsättas i sjön, som vid Durhams- och Norr-
thuraberlands kusten och der den så ofta, medelst sin ra-
ska besättnings kraft, räddar menniskelif.
Den hufvudkarakter som utmärker Lifräddningsbåten
är dess lätta flytande och vakande på vågen. Den äger
denna egenskap derigenom att dess botten är urhålkad
och fullkomligt lufitåt, samt att sidorne omgilvas af flera
lådor eller afstängningar, som äfven äro luftuäta.
Man har likväl i sednare tider begynt att bruka
kopparrör i stället för trädlådor. in båt, som
blifvit. byggd efter denna plan, är lifråddningsbåten
vid Sunderland. Den är spetsig och lika i begge än-
dar, för att ej behöfva vändas i de höga vågorna.
Afven är det så ullställdt, att det vatten , som inrin-
ner , alltid rinner ut ur den ändan, som är lägst ne-
re, ty i begge ändarne och bottnen finnas aftappnings-
hål, som hållas öppna, då vattnet kan utrinna. Sun-
derlandsbåten byggdes år 1800 eller nära tio ar sedan
Greatheeds upptäckt blef känd. Den är 26 fot ling
och I 3 fot bred; den har visat sig, genom sina si-
dors konstruktion i serskildta delar, kunna utstå stört-
sjöar, som eljest skulle hafva alldeles sönderspliurat ho-
nom. I båtens bouen finnas lufihål, hvilka öro så
proportionerade efter båtens storlek och tyngd, at
den på 40 sekunder kan länsas från vatten. Bauten ros
af 6 till 10 man, allt efter behofvet, och tvänne man
styra densamma med 17 fots långa aäror.
Årorna äro fästade på sina ställen medelst rep.
Roar undorhållec ach hesättninoen betalas cenom en
Thumbnail