-
SKEPPSBYGGERLANMÄLAN.
På undertecknads Skeppsvarf i Norrbotten, nu försedde med betydliga lager af valdt virke och andra förnöden-:
heter, konstrueras större och mindre farlyg ända till 250 300 Lästers drägt, samt däckade och odäckade iastprå-
mar under en skicklig, erfaren Byggmästares ledning, efter der befintlige eller beställningen åtföljande ritningar.
På Stapel finnes redan ett fartyg om cirka 130 Läster,
Ettom . ss ,. — ss ss so rm mo , 125 do
och Ettom . . . ss so sms ss e 80 d:o storlek,
hvaraf de tvenne senare i spant torkat under förleden sommar.
Vid dessa byggnader har man, under strängt val af godt virke, afsett på en gång snällsegling och god
lastdryghet.
Nordboens skicklighet i skeppsbyggeri vitsordas af de under senare åren från Norr- och Westerbotten utgång-
ne vackra och solida fartyg, liksom dess flit och arbets-drift kan bedömas efter den relativt korta tid, hyarpå ett
fartyg af ett ringa antal arbetare der förfärdigas.
Större och mindre reparationer besörjas äfven.
Herrar Skepps-Redare, som tilläfventyrs torde hysa farhåga mot den långa förseglingen, erinras vördsammast
att den ersättes öfyverflödigt af en kortare reparationstid och att vinsten bör sökas, ej allenast i en ojemförligt lägre re-
parations-kostnad, utan äfven i det billigare pris, hvartill utlaster alltid äro att tillgå, antingen för Rederiets räkning,
eller mot fördelaktig frakt.
Då betydlig besparing i fartygens byggnads- underhålls- och utrednings-kostnad bör vara af synnerlig vigt för
Svenska sjöfarten och troligen säkrast bereder den tillfälle att täfla med andra flaggor, så vå-
gar jag hoppas att det etablissement, som erbjuder dessa fördelar, skall möta påräknad uppmuntran, 1 samma mån det
genom godt arbete, ferm expedition och billig bebandling deraf gör sig förtient.
Närmare underrättelser vinnas genom muntelig eller skriftelig kommunikation med
C. F. LILJEVALCH,
i Stockholm.