VN SA USSR Vy UCOTES sitt slutpåstående i aktionen inför Riksrätten. Det är af följande lydelse: Vördsamt Memorial! Sedan den till höga Riks. Rätten, i pu förevarande sak, ingifne svaroskrift vid sammanträdet den 27 sistl. Dec. mig tillställdes, har jag ägt tillfälle att taga nödig kännedom om hvad denna skrift innehåller, och bör i dag, med den sammas återleronande, vidare å Embetets vägnar mig utlåta. Under åberopande af Lagens bud, att innan något, som utgör hufvudsak, får upptagas till pröfning hos Domaren, först bör tillses, om och huruZedes det blifvit iakttagit, som hörer till formen, framställas i början af svaroskriften trenne serskilta anmärkningar, hvilka, ehuru uttryckligen förklaras, att de icke äro förenade med afsigten att deraf draga något beneficium juris, likväl, då derjemte såsom en åliggande pligt yrkas, att rättegången i denna sak bör lemna ett ojäfaktigt efterdöme huruvida allt det är vordet iakttagit, som med en i Lagarna stadgad rättegångsordning instämmer, otvifvelaktigt lära få anses underkastade Höga RiksRättens pröfoing och således erfordra dess utlåtande. Som desse anmärkningar, om de icke åsyfia, åtminstone synas röra ingenting mindre, än att till både grund och behörighet jäfva den handling, inom hvilken någon sak icke funnits, eller Rikets Hög!ofl. Ständers Konstitutions-Utskott, likmätigt 106 f. Regerings-Formen, fattade och genom remiss, Justitie-Ombudsmannen meddelade beslut, att åtal i detta mål skall äga rum, böra de, efter min tanka, icke bero af en å svarande sidan, i strid met uppgifne gruuder, förkunnad eftergift af den påföljd, de lagligen skulle kunna medföra, eller stanna vid ett förklarande af Domstolen, föranledt af denna tvetydiga eftergift; utan de måste fast heldre, för deras vigt i konstitutionelt hänseende, påkalla ett mera bestämdt utlåtande, på det att denna sak må bära vittne ej mindre om iakttagelse af en laga rättegångsordning, än äfven och med detsamma om bibehållande af de i lagarna utstakade gränsor emellan lagstiftande makten och den l2g:kipande. Af dessa förenade anlednivgar tillhör det äfven mig, att bemöta de framställda anmärkningarne, hvilka i sådant afseende här upptagas i den ordniog de förekomma, nemligen: : 1) Huruvida Konstitutions-Utskottet, då det tiil åtgärd i anmärkningsväg upptagit förevarande ärenae, som af Regeringen under nu påstående Riksdag blifvit behandiadt, förfarit efter grundlagens bud och anda, samt i enlighet med dess ezen bestämmelse ; hvilket ifrågasättes, helst 105, 106 och 107 SS. Regeringsformen, 29 och 76 SS: Riksdagsordningen, samt 11 f, af Ansvarighetslagen för Statsrådets Ledamöter och Föredragande skulle gifva vid handen, att Utskottet hade att beräkna tiden för dess granskningsrätt ifrån början af en Riksdag till början af en annan. 2) Att Konstitutions-Utskottet, om det än varit befogadt att ärendet handlägga, tyckes åtminstone hafva bordt fördröja dermed , intilldes; sig visat, hvad slags beslut Kongl. Maj:ts nådiga skrifvelse, som redan var remitterad till vederbörligt Utskott, kunde bos Rikets Ständer föranleda ; och 3) Huruvida Konstitutions-U:skottet, vid behandlingen af detta ärende och des; afgörande, såsom det sedermera utlemnade protokollet upplyser , må anses hafva i öfverensstämmelse med rätta sättet för handläggningen af allmänna ärenden förfarit. Den jucicella pröfning af Konstitutions-Utskottets åtgärder, som med dessa anmärkningar åsyftas, kan jag för min del icke medgifva. 106 5. Regeringsformen, som förmår, att Konsti!utionsUtskottet äger ställa Statsrådets Ledamöter under tilltal inför Riksrätt, utmärker allenast ett sådant vilkor för sakens upptagande vid domstol. är i förevarande mål uppfyldt; och ifrån den stund Konstitut, Utskottets beslut, att åtal skall äga rum, fattades, men icke tidigare, lärer d.nna sak, betraktad såsom en på rättegång beroende fråga, räkna sin begynnelse. Hvad i öfrigt under ärendets handläggning hos Utskottet förefallit, bör lika litet, som andra förhandlingar inom Riks-Stånden och deras UtDet:a vilkor skott, kunna dragas under domarens ompröfvande, minst med åsyftning att ifrån föregående åtgärder eller förmenta fel vid behandlingssättet söka anledningar till häfvande af det deficitiva beslut, som blifvit fattadt och behörigen kungjordt. I följd häraf och då detta beslut måste besiå med den kraft och verkan 106 f. Regeringsformen detsamma tillerkäoner, bör jag således främst yrka, att de väckta PR