Så komoalett väl ha vi aldrig förr hört Fru B. sjunga. Sångerskan skördade äfven det mest stormande bifall. : Derefter kom Bethovens Pastoral-Sinfonie. Namnet Bethoven framför en Pastoral Sinfonie klingar ej väl. Heydn väntar man sig förr på ett så uppkalladt arbete. Arten af Bethovens musikaliska snille var ingalunda Pastoral. Också igenkänner man i tail n alltförvöl mästsrens pensel, men icke hans mavoer. En Tysk författare gör en jemförelse emellan de trenne stora snillena — Haydn, Mozart, Betboven. Den försa liknar han vid eo landilig Villa, beskuggad af grönskande björkar och kringfluten af jollrande bäckar: Mozart är ett Grekiskt tempel med sina Korinthiska kelonner och sina måcga gudabilder; waen Bethoven är en Göthisk byggnad, hängande ytterst på en brant klippa, vid bvars fot en sid sböm framrusar och kring hvars spets åäskorna dundra. Erkänner man att denna bild träffande uttrycker den allmänna karakteren af dessa komponisters skapelser, så måste man tillisa medgilva, att det ej var af Bethowen sem man väntade en PastoralSinfoni. Också närma sig de härmade Näktergalstonerne mera till Nattugglans Vilhvitt Samme tonsättares vackra Es dnrs septett exequerades förträffligt och af utmärkta Artister. Till stut deklamerades af Hr Almiöf ett Poem af Hr Pontin, kalladt året 1834, med Intermeder, körer och kupletter af Hr Berwald. Hr Pontin äzser ett vackert språk, och glömmer aldrig den esthetiska diocthetikens reglor. Ej heller var denva gången mycket uteslutet af det märkvärdiga, som under lonpet af detta år passerat. Skogseldarne, koleran, Wennersborgs brand samt tilloch med något ar boskapens mjeitsjuka var med. Endast af 72:an, och Riksrätten och Kapten Lindeberg hörde man dock intet. Musiken var vacker och effektrik, men att afsluta ett sådant arbete med ett par små kupletter torde vara mindre lämpligt, än t. ex. med exa choeur H. M. Droltniogen samt D. D, K. K. H. BH. Krooprinsen och Kronprinsessan bivistade konserten, och hade täkts intaga Publicitetens plats, läktaren. —n SN MATE SEDER RT RR