Article Image
KALEIDOSKOP
DEN FÖRSTA RESAN MED DURBRDENS NYA ÅNGFARTYG
HELENA, FRAN NEWYORK TILL ÅLBANY.
De: torde iör flere af våra Lasate vara bekant,
att en Amerikare vid uwamn Burden byggt ångfar-
tyg på en spltter ry priscip med hvilka han hop-
pas kunna uppnå den oerbörda hastigheten af 24
Engeisaa eller nära fyra Sverska mil i timmen.
I stället f ör det vanliga skväfset på andra fartyg,
bes.är Br Barcess at tvenne nära ett bundrade sl-
par långa, åt båda andar, ungefär i formen af en
cigarr afsmalade, ihåtiga cylindrar omkrivg 3 fot
i diameter på det tjockasre s ället. Öfver dessa
cylindrar som ro sammanfogade paraliclt på 8
alnars afstånd fån hvarandra, är ett has eller pa-
viljorg af var ne våningar uppbyad för passage-
rare, och ett enda stort skofvelbjul är anbragdt e-
melisn evylinderna. Den förvamsta fördelen med
detta firlyg och hvarigenom den stora hastigheten
skulle blitva möjig, ar att det olastadt larer ligga
endast 16, och fullt med passagerare 23 tum djupt.
Den 7 Juli skulle detta fartyg göra sin profresa
å Hudsonfloden emweslin Newyork och Aibany,
seden det nyss fått maschinen insatt. Klockan 7
på morgoren afvick det frön varfvet; 6 Eng. (1
Svensk) mil framför det gick Ävglartyget Erie,
som avses för det spal baste pi denna flod. Genast
utivarkt. sSg Helena med det lugn och den lätthet
hvermes de sm Ja cylivdrarne spart sagdt halkade
fram Öfver va: t-nytan, då Erie deremot bullrade
och upprörde vågorna på ett mycket längt afständ.
Eft:r n:g0s siund, -jorde machinen 20 slag i mi-
nutez, och fartyget ges na med en hastighet af
20 E-rpelsva, (mer än 3 Svenska) mil i timmen.
Det var redan helt ära Erie, då en pjes i machi-
nen iom i olig, bvilket gjorde att farten måste
saktas under lagoiosen Emdiertid bar dea fördel-
aktiga effekten ar dera nya fartygs-konstruktion
tullks -mlist bekräftat sis, och Hr Burden håller ve-
dan p) ati bygga ett åvgfa tyg till, som skall blif-
va 100 fot län re än det förra, och hvars cylia-
drar blitva h-lt och hållet utaf smidda jernoplåtar.

Thumbnail