KALEIDOSKOP DEN FÖRSTA RESAN MED DURBRDENS NYA ÅNGFARTYG HELENA, FRAN NEWYORK TILL ÅLBANY. De: torde iör flere af våra Lasate vara bekant, att en Amerikare vid uwamn Burden byggt ångfartyg på en spltter ry priscip med hvilka han hoppas kunna uppnå den oerbörda hastigheten af 24 Engeisaa eller nära fyra Sverska mil i timmen. I stället f ör det vanliga skväfset på andra fartyg, bes.är Br Barcess at tvenne nära ett bundrade slpar långa, åt båda andar, ungefär i formen af en cigarr afsmalade, ihåtiga cylindrar omkrivg 3 fot i diameter på det tjockasre s ället. Öfver dessa cylindrar som ro sammanfogade paraliclt på 8 alnars afstånd fån hvarandra, är ett has eller paviljorg af var ne våningar uppbyad för passagerare, och ett enda stort skofvelbjul är anbragdt emelisn evylinderna. Den förvamsta fördelen med detta firlyg och hvarigenom den stora hastigheten skulle blitva möjig, ar att det olastadt larer ligga endast 16, och fullt med passagerare 23 tum djupt. Den 7 Juli skulle detta fartyg göra sin profresa å Hudsonfloden emweslin Newyork och Aibany, seden det nyss fått maschinen insatt. Klockan 7 på morgoren afvick det frön varfvet; 6 Eng. (1 Svensk) mil framför det gick Ävglartyget Erie, som avses för det spal baste pi denna flod. Genast utivarkt. sSg Helena med det lugn och den lätthet hvermes de sm Ja cylivdrarne spart sagdt halkade fram Öfver va: t-nytan, då Erie deremot bullrade och upprörde vågorna på ett mycket längt afständ. Eft:r n:g0s siund, -jorde machinen 20 slag i minutez, och fartyget ges na med en hastighet af 20 E-rpelsva, (mer än 3 Svenska) mil i timmen. Det var redan helt ära Erie, då en pjes i machinen iom i olig, bvilket gjorde att farten måste saktas under lagoiosen Emdiertid bar dea fördelaktiga effekten ar dera nya fartygs-konstruktion tullks -mlist bekräftat sis, och Hr Burden håller vedan p) ati bygga ett åvgfa tyg till, som skall blifva 100 fot län re än det förra, och hvars cyliadrar blitva h-lt och hållet utaf smidda jernoplåtar. —