iakttagna sekels — gamla praxis. Det är också endast såsom en följd af de åsigter, hvilka under en mångärig tjeostgöring inom detta verk gjort sig gällande, jag kan förklara anledningen till dessa mångfaldiga, småaktiga och kostsamma kontioller, hvilka i förslaget äro föreskrifna, men hvilkas nytta och nödvändighet torde vara högst problematisk. Jag betviflar åtminstone högeligen, alt den nytta, som flera af dessa kontroler, vid tt eller annat mera sällsynt fall, möjligen san komma att medföra, skall motsvara den betydliga tillökniog i förvaltningskostneden, hvartill aesamma föranleda. Men deremot är jag fullt öfvertygad, att den enkelhet, skyndsambet och cnhet, som utgöra elt ibland de hufsudsakJigaste villkeren för en Bantoförvaltnivgs ändamålsenlighet, icke kan tillvägabringas urcder ett så vidiyftigt kontrolleringssystem, som det, hvilket ligger til! gruud för organisationen af R. St:s Bank. Endast för kasssafdeluipgen och sedelkontoret erfordras också, i anseende till oftaberörde kontroller, er lig orgarisalionsförslaget, utom vaktbe:jeningen, en fjersiemannaskara af 40 personer, ett antal, som till och med sjelfva Banko-Utskottet tyckes hafva funnit någo! ansenligt. Likaledes skall, såsom man berötter mig, hela det nuvarande antalet af 21 kommissarier. hvikas aflöning ensamt uppgir till nära 35,005 Rdr, komma att, enligt eamma förslag, oförmin bibehål.s. Jag anser det föröfigt högst ketänkligt att, vid nuvarande tidpunit, innaa någon erfarenhet ännu vunnits, hvarker om beskaffenheten af de göromål och förhå!landen, som den förestående silfverutvexlingen kommer att inom bankoverset medföra, definitivt fastställa tjensterän: aflönng och antal, hvilkas beh5ffiehet och åligganden först ef:er några års förlepp kunna med säkerhet bestämmas. Med afseesce höärå och tå det icke ökade kostrader, i föjd ef en mängd tilläfventyrs öfverflödiga tjensters tillsättande, må Bauken ådragas, anser j ig nödsatad att, oansedt jag i allmänhet icke är nåson vän af det provisoriska, dock tillstyrka, ait Bankoverket må nu endast provisorisk intill näUtsio tets, i motsats med den af Bankofullmägtige yttrade åtgt, sjord: berställun, ait, på sätt förslaget innehåller, Chefsbefattvingarne inom kontoren måte för viss bestämd tid tillsättas genom val af ; srier, kan jag icke annat än på a. Den med d:ssa Chefsbefattningers inrättande åsyftade fördelar, nemligen en större enhet, kiafi och verksamhet i förvaltningen, skulJe otvifvelaktigt, genom bifall ill förslaget i denna del, hel och hållit komma att förfelas. Ica nom ett verk, hvarest gamla bruk och sedvanor 2 äga eit så stort anseende och inflytande, som wu Rikets Ständers havk, är det kögst annolikt, att den nitiske, krafifulia och fördomsfrie tjeusteman, som egde både vilja och förmåga att, uan konsideration för bäfdvunna missbruk och kamraters enskil a intressen, genomdiifva nödvändiga och allmänt nyttiga reformer eld:ig skulle komma i tillfälle dertill, 1 fallsådant finge bero på dervarandetjenstemannapersonals val. För öfrigt barerfarenbeten 1edan vid mångfalidiga tillfallen tillräckligt ådagalagt den ringa betydelse och vigt, som man i sjelfva verket kan fästa vid den kollektifva ansvarigheten, då fråga om verklig ansvarighet uppstår. På dessa och de af minoriteten inom Bankens Kommisariat anförda skäl till stöd för dess yttrade åsigt, i af.eenpå departemeuts-Chefernas tillsättande och åligganden, anser jag mig böra till alla delar instämma uti denna mening.