af 10 ull t2 Engelska mil i timman. — På Liver-
poo!-Manchester jernbana försöktes nyligen en ång-
vagn, som är bestämd att vandra på jernbanan e-
mellan Dublin och Kingstown, hvilken tillryggala-
de afståndet mellan dessa städer på 67 minuter. —
Äfven en Hr Redmund har för första gången pro-
berat sin ångvagn, för vanliga vägar, hvilken han
påstår sig kunna gifva en alldeles ovanlig hastighet.
Hancockfsång vagn, kallad AZutopry, går nu ordent-
ligt eme!lan City och Paddington med 2 till 3 an-
dra, och framföres mycket säkert och skickligt ge-
nom den med menniskor och vagnar öfverfyllda
Cheepside. Öfverste Matcerore, som nu är ensam
ägare till en ångvagn, som han tillsammans med
Sgquire låtit förfärdiga, antager att den kan upp-
drifvas till en hastighet af 25 Engelska mil i tim-
men; och han låter nu förfärdiga 10 stycken vag-
nar, som skola resa mellan London och Brighton,
uppehåll inberäknade, efter 14 Engelska mil i tim-
men.
I London byggas nu af Walter Hancock såkal-
lade ångdragkärror för Tysk räkning. En sådan till-
ryggalade 12 Engelska mil på en timma med ev
efterspänd fyrabjulig vagn: en del af vägen efter 14
mil och uppför backar efter 9 mil i timmen.
Äfven de gamla försöken, att medelst krut drif-
va fram vagnar, blifva nu förnyede, och man ser
i Förenade Staterna en vid namn Henry Rogers ar-
beta på, att medelst krut eller knoallpulver fram-
drifva maschiner i allmänhet. Hans vagoar, eller
såkallade Locomotif-masehiner, lära röras genom ett
maschineri, som består af en kolf, hvilken rör sig i
en cylinder och hvilken sättes i rörelse medelst
en successiv krutantändning, som sker medelst en
hammares slag på perkussiovs-krutet.