Article Image
af 10 ull t2 Engelska mil i timman. — På Liverpoo!-Manchester jernbana försöktes nyligen en ångvagn, som är bestämd att vandra på jernbanan emellan Dublin och Kingstown, hvilken tillryggalade afståndet mellan dessa städer på 67 minuter. — Äfven en Hr Redmund har för första gången proberat sin ångvagn, för vanliga vägar, hvilken han påstår sig kunna gifva en alldeles ovanlig hastighet. Hancockfsång vagn, kallad AZutopry, går nu ordentligt eme!lan City och Paddington med 2 till 3 andra, och framföres mycket säkert och skickligt genom den med menniskor och vagnar öfverfyllda Cheepside. Öfverste Matcerore, som nu är ensam ägare till en ångvagn, som han tillsammans med Sgquire låtit förfärdiga, antager att den kan uppdrifvas till en hastighet af 25 Engelska mil i timmen; och han låter nu förfärdiga 10 stycken vagnar, som skola resa mellan London och Brighton, uppehåll inberäknade, efter 14 Engelska mil i timmen. I London byggas nu af Walter Hancock såkallade ångdragkärror för Tysk räkning. En sådan tillryggalade 12 Engelska mil på en timma med ev efterspänd fyrabjulig vagn: en del af vägen efter 14 mil och uppför backar efter 9 mil i timmen. Äfven de gamla försöken, att medelst krut drifva fram vagnar, blifva nu förnyede, och man ser i Förenade Staterna en vid namn Henry Rogers arbeta på, att medelst krut eller knoallpulver framdrifva maschiner i allmänhet. Hans vagoar, eller såkallade Locomotif-masehiner, lära röras genom ett maschineri, som består af en kolf, hvilken rör sig i en cylinder och hvilken sättes i rörelse medelst en successiv krutantändning, som sker medelst en hammares slag på perkussiovs-krutet.

16 september 1834, sida 4

Thumbnail