Och folket skall tro dem, och lyda för samve-
tets skull, och vår makt skall blifva fastare än
förut.
Och allesamman svarade och sade: det är sant.
Låtom oss vinna Kristi prester.
Och hastigt slocknade lampan, som upplyste sa-
len, och männen skildes från hvarandra i mörkt
tet.
Och en rätfärdg, som i samma stund vakade
och låg i bön framför korset, hörde en röst, sägaa-
de: min dag nalkas. Tilibed och frukta icke.
Jag såg en vagga med ett barn, som gret och
dreglade, och kring barnet gamle män, som kalla-
de det Nådig Herre, och tillbå :o det på krä. Och
jag begrep hela menniskans usechet,
Det är synden, som är upphofvet till furstarne;
emedan menniskorne, i stalet att alska hvarandra
och bjelpa hvarandra som bröder, börjat göra hvar-
andra ondt inbördes.
Då utvalde de bland sig en eller flere, som de
ansågo rätnåd:gast, på det de goda skulle bhfva
skyddade mot de ooda, och på det den svage mit-
ve få lefva i frid.
Och den makt de utöfvade, var en legitim makt,
ty dt var Gads makt, som vill att rättvisan herr-
skar, och folkets mak:, som hade valt dem.
Och derföre var också hvar och en vid sitt sam-
vete förphgt.d att lyda den.
Men svart uppstodo afven sådare, som ville re-
gera af egen myndighet, iksom de vsrit af en hög-
re natur än deras b Oder. -
Och dessas makt ar icke legitim, ty det är sa-
tans makt; och deras välde är hösmodets och
brgär ns.
Och det är derföre, såvida man ej har att fruk-
ta ett ä nn större ondt deraf, som hvar och en
kan, och understundom bör, vid sitt samvete,
dem motstånd.
Uv den eviga rättvisans vågskål vä er eder wilja
mera än konpucgarnes s ilja, ty det är folken, som göra
konurgarne och konuvgarne aro gjorda för folken,
och folken icke för konungarne.
Den himmelste fadren har icke skapatsina barns
lemmar för att krossas af bojor, eller deras själ för
att mördas af träldom.n.
Han har förenst dem i slägter, och alla slägter
äro syskon; han har förenat dem i folk, och alla
folk äro syskon; och den som skijer slägter från
slägter, folk från folk, ban åtskiljer hvad Gud
har förenat: han, verkar satans verk.
Och hvad som binder slägter vid :slägter, olk vid
folk, är först Guds lag, rättvisans och kärlekens
lag, och sedan frihetens lag, som också är Guds lag.
Ty utan frihet, hvad förening skulle väl gifvas
mellan menniskorna? De skulle vara förenade på
samma sätt, som hästen är förenad med ryttaren
på hans rygg, som busbondens piska med. slafvens
hud.
Om således någon kommer och säger eder: J.
sillbören mig; så svaren: Nej, vi tillhöra Gud, som
är vår fader, och Kristus, som är vår ende herre.
SA .
5 ra
Då man vill passera en strid flod, ställer man
sig i en lång kedja på tvenne leder, och på detta
sätt, slutna till hvarandra, besegras flod n utan svå-
righet af dem, som annars aldrig förmått hvar för
sig motstå vattnets kraft.
Gören på samma satt, och J skolen bryta loppet
af ondskans flod, som blir eder öfvermäktig, om J ären
ensamrre, och kastar eder krossade på stranden.
Edra beslut vare långsamma, men fasta. Låten
eder icke hänföras till för-ök, hvarken en gång el-
ler tvenne.
Men om någon orätt bifvit eder tillfogad, så bör-
jen med att förvisa hverje känsla af hat ur ert
vbjerta, och sedan, med händer och ögon lyfta-
se mot höjden, sägen till eder Fader, som är i him-
melen:
O Fader! du är den oskyldiges och förtrycktes
skydd; ty det är din kärlek, som skapat verlden,
och det är din rättfärdighet, som styrer den.
Du vill att rättfardigheten skall regera på jor-
den, och den onde sätter mot henne sin enda
vilja.
Vi hafva desföre beslutit att bekämpa den onde.
O Fader! gif förstånd ät vår anda, och kraft åt
vår. arm.
Då J bedit på detta sätt, ur djupet af edert hjer-
FS a a JE SS