Och folket skall tro dem, och lyda för samvetets skull, och vår makt skall blifva fastare än förut. Och allesamman svarade och sade: det är sant. Låtom oss vinna Kristi prester. Och hastigt slocknade lampan, som upplyste salen, och männen skildes från hvarandra i mörkt tet. Och en rätfärdg, som i samma stund vakade och låg i bön framför korset, hörde en röst, sägaade: min dag nalkas. Tilibed och frukta icke. Jag såg en vagga med ett barn, som gret och dreglade, och kring barnet gamle män, som kallade det Nådig Herre, och tillbå :o det på krä. Och jag begrep hela menniskans usechet, Det är synden, som är upphofvet till furstarne; emedan menniskorne, i stalet att alska hvarandra och bjelpa hvarandra som bröder, börjat göra hvarandra ondt inbördes. Då utvalde de bland sig en eller flere, som de ansågo rätnåd:gast, på det de goda skulle bhfva skyddade mot de ooda, och på det den svage mitve få lefva i frid. Och den makt de utöfvade, var en legitim makt, ty dt var Gads makt, som vill att rättvisan herrskar, och folkets mak:, som hade valt dem. Och derföre var också hvar och en vid sitt samvete förphgt.d att lyda den. Men svart uppstodo afven sådare, som ville regera af egen myndighet, iksom de vsrit af en högre natur än deras b Oder. Och dessas makt ar icke legitim, ty det är satans makt; och deras välde är hösmodets och brgär ns. Och det är derföre, såvida man ej har att frukta ett ä nn större ondt deraf, som hvar och en kan, och understundom bör, vid sitt samvete, dem motstånd. Uv den eviga rättvisans vågskål vä er eder wilja mera än konpucgarnes s ilja, ty det är folken, som göra konurgarne och konuvgarne aro gjorda för folken, och folken icke för konungarne. Den himmelste fadren har icke skapatsina barns lemmar för att krossas af bojor, eller deras själ för att mördas af träldom.n. Han har förenst dem i slägter, och alla slägter äro syskon; han har förenat dem i folk, och alla folk äro syskon; och den som skijer slägter från slägter, folk från folk, ban åtskiljer hvad Gud har förenat: han, verkar satans verk. Och hvad som binder slägter vid :slägter, olk vid folk, är först Guds lag, rättvisans och kärlekens lag, och sedan frihetens lag, som också är Guds lag. Ty utan frihet, hvad förening skulle väl gifvas mellan menniskorna? De skulle vara förenade på samma sätt, som hästen är förenad med ryttaren på hans rygg, som busbondens piska med. slafvens hud. Om således någon kommer och säger eder: J. sillbören mig; så svaren: Nej, vi tillhöra Gud, som är vår fader, och Kristus, som är vår ende herre. SA . 5 ra Då man vill passera en strid flod, ställer man sig i en lång kedja på tvenne leder, och på detta sätt, slutna till hvarandra, besegras flod n utan svårighet af dem, som annars aldrig förmått hvar för sig motstå vattnets kraft. Gören på samma satt, och J skolen bryta loppet af ondskans flod, som blir eder öfvermäktig, om J ären ensamrre, och kastar eder krossade på stranden. Edra beslut vare långsamma, men fasta. Låten eder icke hänföras till för-ök, hvarken en gång eller tvenne. Men om någon orätt bifvit eder tillfogad, så börjen med att förvisa hverje känsla af hat ur ert vbjerta, och sedan, med händer och ögon lyftase mot höjden, sägen till eder Fader, som är i himmelen: O Fader! du är den oskyldiges och förtrycktes skydd; ty det är din kärlek, som skapat verlden, och det är din rättfärdighet, som styrer den. Du vill att rättfardigheten skall regera på jorden, och den onde sätter mot henne sin enda vilja. Vi hafva desföre beslutit att bekämpa den onde. O Fader! gif förstånd ät vår anda, och kraft åt vår. arm. Då J bedit på detta sätt, ur djupet af edert hjerFS a a JE SS