S1 ingripande som denna fråga är i hela statsskicket, så nödvändig dess utredande är för afvägande af möjliga tillgångar och verkliga behof hade det varit Önskligt, att Utskottet meddelat någon uppJysning om-det stöd, som Ständerne deruti hafva att hos Stats Rådet påräkna. Det olika sät!, på hvilket grundlagen i flera delar tolka: af Regering och Stänger, har, efter hvad man bör föreställa sig gifvit Konungens Ridgifvare anledning att undersöka, hvilken tolkning i omförmä!de hänseende lander till hössta håtnad för nationen. Till eo dylik undersökning hafva omstind:ghetern? manat, hvarpå exempelvis må nämnas frågorna om möres-passevolansen, hvilkas behandling ice varit sf be-kaffenbet att tillvinna Regeringen allmänhetens bifall. Hade Konvstitutions-Utskottet underrättadt ständerna, bvad Uskoltet, vid granskning af Stats-Rådets protoboller, e farit, rörande Konungens rådzifvare: lillgörande i ofvannämde hänseende, så skulle Utskottet visserligen icke hafva gjort annat än det som är förenligt med Utskotte:s rätta bestämmelse. Att rezeringen icke vill befordra någon förändring i represeotatiosen är man, med föranledande af ätskilliga förteelser, berättigad att för visst antaga. Den högsta ohb-nzgenhet för en ändamålsenblg representationsreforin bör dock icke hafva förhindrat Konunosens Rådgifvare,att till framläggande för Rikets Stränder låta narbeta förslag tili en sådan inskränkning il nuvarande RBiksdaastormer, och till en sådan förändring i Utskotten: organisition, att det en gäng, efter grundlagseclig anståndstid, må blitva möjligt att förekomma den lika dbara som onyttiga och plågsamma tidspillan, hvilken nu vid Riksdagarra är oundviklig. Det yoda Konungens Rådgifvare häru!innan sökt åstad! omma är utan tvifvel i Stats-Rådets protoåollev förvaradt, ehuru Konstit.Utskottet icke aktadt nödigt lemna Ständerne wvå202 kunskap derom. Myntbestämningsfrågan har säkerligen intagit ett utmärkt um i Stats-Råders protokoll; Konstitntions-Utskottet hade må hända gjort väl för styrelsen, om U skovet icke förtegat, hvad bärom under protoksollsgranskningen förekommit, emedan opinionen i allmänhet synes vara benägen alt låta på sty2eisen återfalla någon del af de snmärkningar, som i aniedning af de för realisatio.en uppkomne hinder ägt rum. Ordoingen för beferdringer fill Embeten och tiemster är icke något för Rikets Stander likgilltigt ämne, hvilket kan skönjas af flere vid Riksdagen inora Ständerne förefallna diskussioner och af ett och annat, nu, under beredning varande önskningsmil. Efter hvad det af flera omständigheter vill Synas, har ett yttrande af Utskottet varit påkallaid, biruvida dylika befordringar stadse undfallit StatsRådets uppmärksamhet. Vid öfvervägande af vigten och aogelägenheten deraf, art Regeringen icke hyllar åsigter, som äro i strid med allmänna tänkesättet, bade framför alit bort undersökas, om vid utvämningear till ltdiga sysslor, vare sig inom deandliga eller verldsliga kretsarve, några öfvervägande allmänt erkända och vitsordade förtienster någonsin måst vika för de ejhemeriska talanger, som vid föregående Riksdagar stundom uppenbarat sig i en riktning, hvars fosterkindska ursprung man ofta tyckt sig hafva skäl att betvifla. Att länsstyrelsens göromål äsza samband med Utrikes ärenderna hade troligen ingen förställt sig, dervest icke officiella bladet stundom meddelat utdrag af Landshöfdingarnes rapporter till utrikes Stats-ministerrn. Om desse rapporter någon gång inverkat på de i Stats-Rådet fattade beslut, i frågor om bränvinsbränning, spanmålsinförsel m, m., så hade Konstitutions Utskottet må hända bort fästa Sig dervid., Emot den kan egentligen intet annat anmärkas, än att de ieke alltid in extenso allmängöras. Derigenom skulle Regerirgen vinna den säkraste kontroll på deras riktighet. All anedning att förhemliga dem saknas. Folket, som i allmänhet me-. nar ärligt och väl, är också på det hela taget, laglydigt, sin styrelse redligvt tillgifvit och på intet sätt obändigt att styra Under sådana förhål!anden kunna Landshöfd:ngarne aldrig bafva något i embetsväg att fråa orterne irberäta, som bör undandregas offentligheten. Hos oss kan ett i mörker insvept rapportsystem endast åstodkomma missnöje och onyttiga ferhågor. Derigerom är detagjordt IVv Ah i TT dh 1 on AV