NYTT BRÄNNMATERIAL FÖR ÅNGMASCIINER. JEngelska bladet John Bull berättar, att en Mr Rutter från Lymington, redan förut känd såsom författare till en afhandling om gaslysningen, erhållit patent på ett nytt sätt att framb: inga hetta, som nyssnämnde blad anser vara en af den ryare tidens vigtigaste upptäckter. Uti större eldstäder och fabriker skall det göra bruket af kol nästan öfverflödigt; men dess sörsta förmon anses bestå I användande till ångfartyg. Den förnämsta beståndsdelen af det ämr e som användes vid denna process, är — vatten! Det öfriga består äfven af något flytande ämre som irrehåller en stor del kol, såsom skjältran, olja eller dylikt. Alla dessa ingredienser blandas tillsamnians i apparaten, och processen består deri, att: genom denna förening tillvägabringa en afsöndring af vätgasen från det ena, och kolhalter från det andra ämnet, hvarefter litet atmosfesisk luft är det enda som behöfves att hålla em i förbränving. Den sålunda frambragta Jägans hvithet och intensitet kan knapt någon i sreställa sig, som icke sett den, och allt detta kan skötas så lätt, att lågan på en sekund kan minskas eller ökas huru mycket man behagar. Den ryker icke det minsta, och sålunda kan, vid användandet häraf till ångmaschiner, den stora och fula skorstenen i en framtid komma att afskaffas. Ett så utrustadt ångfartyg synes kunna omkringsegla jordklotet utan alt behöf-: va intaga mera bränsle.