NYTT BRÄNNMATERIAL FÖR ÅNGMASCIINER. JEn-
gelska bladet John Bull berättar, att en Mr
Rutter från Lymington, redan förut känd så-
som författare till en afhandling om gaslysnin-
gen, erhållit patent på ett nytt sätt att fram-
b: inga hetta, som nyssnämnde blad anser vara
en af den ryare tidens vigtigaste upptäckter.
Uti större eldstäder och fabriker skall det göra
bruket af kol nästan öfverflödigt; men dess
sörsta förmon anses bestå I användande till ång-
fartyg. Den förnämsta beståndsdelen af det ämr e
som användes vid denna process, är — vatten! Det
öfriga består äfven af något flytande ämre som ir-
rehåller en stor del kol, såsom skjältran, olja eller
dylikt. Alla dessa ingredienser blandas tillsam-
nians i apparaten, och processen består deri, att:
genom denna förening tillvägabringa en afsön-
dring af vätgasen från det ena, och kolhalter
från det andra ämnet, hvarefter litet atmosfe-
sisk luft är det enda som behöfves att hålla
em i förbränving. Den sålunda frambragta
Jägans hvithet och intensitet kan knapt någon
i sreställa sig, som icke sett den, och allt detta
kan skötas så lätt, att lågan på en sekund kan
minskas eller ökas huru mycket man behagar.
Den ryker icke det minsta, och sålunda kan,
vid användandet häraf till ångmaschiner, den
stora och fula skorstenen i en framtid komma
att afskaffas. Ett så utrustadt ångfartyg synes
kunna omkringsegla jordklotet utan alt behöf-:
va intaga mera bränsle.