ENGELSKA HANDELNS FRAMSTEG I
MEDEL-ASIEN.
De nyaste handlingar, som Engelska parla-
mentel låtit trycka rörande Englands förhål-
landen till Orienten, visa med hvilken ihär-
dighet och utsigt till framgång Engelsmännen
utvidga sin handel i Medel-Asien. De vägar.
på hvilka deras handelsförbindelser med Medel-
Asien för närvarande underhållas , äro i Ssynner-
het två: den ena öfver Kabul, Bamians snö-
berg, till Balkh (Baetra) och Bockara; den an-
dra öfver Bukhur (Sogdianas gamla hufvudstad)
vid Indas, till Shekapur och Candabar. Der
senare vägen besökes för det mesta af Indiska
köpmän från Bombay, som oaktadt många svå-
righeter och ulpressningar af småstaterna i Sind
och Afghanistan, likväl knonna påräkna ända
till 100 å 200 procents vinst. De uppköpa i
Bon:bay Engelska ylle- bomulls- och sidenty-
ger, samt medföra tilibaka tobak, opium,
Persiska tapeter m. m. På alla marknader norr
em Candahar fianes tillgång pi Ryska varor,
hvilka från Astrachan öfver China och från
Orenburg öfver Bochara intränga till det inre
af Medel- Asien, och i de Ryska gränsstäderna
uppköpas af infödingarne i China, Bochara, Cho-
kand och Taschkand, emedan Ryska köpmän,
1 sanseende till den stora osäkerhet som råder
i stepperna, i allmänhet icke våga sig utom
sitt gebit. År 1824 gjorde en Rysk karavan
försök att afgå till Boehara, under betäckning
af 500 man med öfverste Solkowsky i spetsen ,
men blef vid Bukan anfallen af Chiwarerne,
förlorade alla sina varor, och hade största mö-
da alt genom öknen vid Keril Kaozeim rädda
sig till Orenburg. Kirgiserne besörja van-
ligtvis varu-transporten. Handeln är i stark
tillväxt; år 1824 omsattes för ett värde af
1,800,000 Rdr i silfver, och år 1529 hade det-
ta värde redan uppgått till 4 millioner. Om-
kring 3000 kameler användes för transporten af
varorna, som vanligtvis vid slutet af. den Kir-
gisiska steppen omsättas, och derifrån föras,
dels till de Chinesiska provinserne i Tartariet,
dels utför floden Orus till Balk och Kabul.
Småfurstarnes vid Indus afundsjuka politik och
vinningslystnad, som lagt stora hinder i vägen
för Engelska varors transport från Indien ge-
nom deras länder, hafva mycket bidragit att
upplifva denna handel, och tv mgit nästan hela
Afgbanistan att från Ryss!l nd h mta sina behof
af Europeiska varor. Men Oyjindiska kompa-
niet har under de sednare åren vidtagit åtgär-
der att upphäfva dessa svårigheter, och öppna
floden Indus för dess handels-kommunikationer.
Underhandlingarne med furstarne af Sind, Bi-
kenir och Bhuwalpur hafva ledt till han-
delstraktater, i följd hvaraf Eogelska varor
mot erläggande af måttliga tullumgälder äga
öppen väg uppför Indus och Atok ända in
i hjertat af Medel-Asien, och oaktadt deras
högre pris, hafva de öfverallt börjat uttränga
de Ryska. De Engelska officerarne, som segla-
de uppför Indus, funno den, ända till 1,000
Engelska mil från kusten, fulikomligt segelbar I
för båtar, som ej gå mer än fyra fot djupt. De sågo
på floden omkring goo båtar, med samma run-
Ga form som brukades i Alexanders tid. För
Hälvarande Fhvgean AU rr rev