2 OA RP ER den fordran anförda ställe förutsätter ligger dess stora hufvudförtjenst. Och vidare: Utan att tala om en så beskaffad progression, om en kunskap som innehåller fröet till sin egen utveckling och således till en allt högre och högre växande kunskapskraft o.s.v. har den gamla elementar-geografien ej ens -.medhunnit att i ett elementariskt och proportioneradt helt framställa sina tusende detaljuppgifter af geometrisk figur, areal-storlek, folkmängd, regeringsdistrikter m. m., ej heller att i likartade grupper framställa den formella jordbeskrifningens öfver-och underordnade föremål o, s. v. Från dessa det hittills varande elementaviska jordbeskrifningssättets brister har Ägrenska metoden befriat sig på det fullkomliasle. -— Vidare heter det: Under det att geografien har, genom sina hjelpvetenskaper, uppstigit i de sista decennierna till en ogemen höjd, står skolgeografien ännu qvar i sin gamla, föråldrade och skolastiska form. Hon känner ingenting om ett stigande från lägre till högre (änskönt hon öfverallt talar derom): ingenting om en verkligen elementär, om en vetenskaplig och på apriorisk grund hvilande progression, utan blott om en aggregatorisk förökning. Hon känner blott sin en gång valda stomme, i hvilD ken hela fyllnaden sönderrvifves och sönderhackas o.s. v :?7 — Så långt ÄAgrenska arbetet vriäcker afskuddar det sig denna förevitelse, i thy att detta från sin första början söndersliter det skoZastiska mönstret, åtskiljande på bestämdaste sätt det elementära från det vetenskapliga äfvensom allt lägre från högre, hvarigenom det ock blir möjligt att hvar och en ele mentarlärare kan på det fullkomligaste tillegna sig dess metod, hvars allmännare antagning blifvit på samma gång härigenom försäkrad. — Vidare? oo — — bländande sig sjelf och andra med sina. svällande och aggregatoriskt agglomererade massor, i stället för en organisk och inifrån kommande tillväxt etc. etc, I motsats mot denna förebråelse äger Ägrens arbete att berömma sig af ett fullkomligt inre sammanhang, och vinner derigenom ett såsom elementarisk lärobok, både bestämdt afmätt och tillika högst måttligt omfång, helst innehållet — oaktadt det, likmätigt sin bestämmelse af skolöfning, verkligen visar huru det vidkommande ämnet skall på det fullständigaste kunna uttömmas, — likväl ej sjelf prålar med en bedräglig fullständighet, hvilken omständighet äfven måste blifva särdeles gynnande för arbetets och metodens allmännare spridning. Under det jag nu äfven i allt öfrigt åberopar mig på nämnde skrifvelse af den 7:de April 1829, i hvilken jag bemödat mig att, jemte nödvändigheten af, tillika framställa sättet för en fullkomlig omskapning af den hittills så kallade kompendiar-geogratien, tror fs JAA Jaaa ha fun Af LUASJdAR Att nAÄP.