Article Image
ämnet: att sjelfverksamheten hos dessa på det högsta framkallas genom nöjet att sjelfva skapa, och att genom frambringandet af likasom materiella kunskapsprof, kunna 1 hvart och ett tidsmoment åskådligt varseblifva det stigande kunskapsbeloppet: att vid offentliga och enskilta pröfningar i och för utrönande af lärjunges flyttbarhet i ämnet till högre klass, pröfningen. kan verkställas med största antal af profvande på en gång, och dock med hvar och en af dem på det fullständigaste, utan annan möda för läraren än den af en hastigt och lätt verkställd granskning af profven; helst derigenom att, efter skedd, vare sig kopiering eller memoratif konstruktion, namnen af kopisten eller konstruenten tillika utsättas å kartorna, pröfvas så väl, i förra fallet, namn-, som, i sednare, både namnoch, i det väsendtligaste, äfven lägeskunskapen, hvars ytterligare pröfaiog dessutom kan, om ej bättre, åtminstone likaså väl verkställas genom skriftliga, som genom muntliga frågor och svar: att på detta sätt, läroboken. blir i det geografiska ämnet läraren, och denne såsom sig bör, mera domaren, än, i strängaste mening, lärare och undervisare: mera den som pröfvar och bedömmer, som gillar eller förkastar vederbörandes arbete, än den som. sjelf arbetar: snarare och med rätta, den som endast leder och öfverser det hela, som blott understundom, och der så nödvändigt behöfs, rättar, bjelper, förklarar och utvecklar, än den som alltjemt trälar och krälar i smått med försakande af det stora, utan att likväl i det små och det lilla förmå kvad läroboken, såsom den aldrig tröttnande och alltid närvarande läraren, uteslutande förmår och kan förmå: att såmedelst lärares vanliga aktivitetsförhållanden under de geografiska lärostunderna förbytes till ett öfvervågande passift, hvaremot, såsom lika ovanligt, besväret och aktiviteten kommer att, på sätt ske bör, företrädesvis tillfalla lärjungen o. s. v. I ett särskilt arbete, innefattande en Allmän Metodlära m. m. skall bland annat framdeles visas: 1:0. Huru långt konstruktift undervisningssätt kan och bör utsträckas så väl inom som utom det geografiska området. 2:0. När, ej mindre i geografiskt än i hvart och ett annat ämne, lärobokens enformiga och mekaniska framställningssätt bör aflösa och aflösas af Läsebokens fria och afvexlande. 3:0. Aprioriska grunden för den bastighet, hvarmed kunskap och färdighet i ifrågavarande geografiska rainneskonstruktioner kan inhemtas. so. Att hvar och en geografisk minneskonstruktion hvilar mera på en syntetisk och imaginatif minnesuppfattning af jordens fysiska och politiska bild, än på en analytisk eller memoratif. 5:0. På hvad sätt fysisk-geografiska konstruktionskunskapen bör, i och under tilläggningen af den politiska-geografiska och historiska, återtagas och ompröfvas, för att för alltid bibehåHas i minnet. 6:0. Att ehuru ofria alla af klassflyttningssysteat ee -. ss. FF fe hå en nm R Fal

15 juni 1833, sida 6

Thumbnail