Tobak, Russin, Mandel, Krapp, Viner, Rum, Arrack, m. m., och till den sednare: Salt, sill, bly, tenn och zink; allt inkommande till Östersjön. Af utgående varor från Östersjön åter räknas till den förra klassen: koppar till der sednare: jern, hampa, lin, talg och talgljus, spannemål och linfrö. Afgifterne för alla dessa varor i Sundska tullen har uti Svenskt mynt uppgått, sammanräknadt, till 1,338;91:0 — Ridr, hvaraf 659.133: R:dr. för varor som inkomma till Östersjön, och 642,912 för sådana som utgå derifrån. Enligt: den — föreslagpa kanaltaxan åter skulle de blifva: för inkommande: R:dr 312,727, och för utgående 414,336, summa 727,095, hvilket alltså på hela det omnämnda varupartiet visar en ganska lockande minskning i afgifternas till kanal-trafikens förmån, af 611,815Ridr. . Af den Svenskaexportens och importens totalbelopp, äroi den tryckta kalkylen 3 delar räknade såsom tillhörande sådana orter, att de kanna passera Kanalen, och å den Ryska säges i den iryekta beräkningen något tillägg vara gjordt för då öfriga Östersjöbamnarnes handelsrörelse. För att;nu kunda göra ett öfverslag, huru stor andel af nämnde varubelopp skulle kunna påraknas till transport på kanalen, har Författaren vidare uppgjort eu förteckning på antalet och lästetalet af de fartyg, som kunna gå igenom båda kanalerna i deras närvarande skick; samt serskildt de, som kunna gå på Göta Kaval men icke genom Trellhättan. Intill dess Trollhätte slussar en gång, vill Gud, biifva ombyggda och djupare, kan ock naturligtvis endast det förra tagas till grund för någon sannolik be äkning. Man finner då alt antalet af fartyg,inklarerade ifrån Utrikes ort, uppgått till 733, med 38,787 lästers drägtighet, och från inrikes ort 1,:02 eller 18,090 läster. Af de förra hafva de, som kunna passera kanalen, upptagit 10 procent eller en tiondedel af lästetalet, och. de sednare 24 3dels proc nt eller omkrivg del. Omw vi följa denna beräkningsgrund, och förutsätta alt alla de på utrikes ort gående fartyg, som kunna passera kanalen, äfven skulle komma att passera den, och icke ett enda å genom Öresund, samt vidare alt en tredjedel af alla inrikes seglande fartyg skulle komma alt gå på kanalen, hvilket scdnare dock svårligen kan komma att inträffa, då störie deIenaf den inrikes farten sker mellan kuststäderna vid Östersjön; om vi antaga slutligen, att ett lika v-rubelopp vore fördeladt på hvarje lästetal af alla siags fartyg, så skulle kanalen komma att upplaga omkrivg en tiondedel af de varupartier, som nu föras genom Öresund; hvilket alitså skulle, för transito-afgiften ifrån haf vill haf, gifva en totalsumma af något mer än 72,000 Rdr Banko om året, afgiferna för den inrikes farten oberäknade, Läsaren finpver, att denna summa är vida mindre, än enligt den heräknng vi utt vår förra artikel uppgjorde. Det bör likväl anmärkas, att qvantiteten måhända blifvit för lågt beräknad på vissa artiklar, så:om t. ex. indien hamuölloarn kaffa avcoortn hyuilla av.