Tobak, Russin, Mandel, Krapp, Viner, Rum,
Arrack, m. m., och till den sednare: Salt,
sill, bly, tenn och zink; allt inkommande till
Östersjön. Af utgående varor från Östersjön
åter räknas till den förra klassen: koppar till
der sednare: jern, hampa, lin, talg och talg-
ljus, spannemål och linfrö.
Afgifterne för alla dessa varor i Sundska
tullen har uti Svenskt mynt uppgått, sam-
manräknadt, till 1,338;91:0 — Ridr, hvaraf
659.133: R:dr. för varor som inkomma till
Östersjön, och 642,912 för sådana som utgå
derifrån. Enligt: den — föreslagpa kanaltaxan
åter skulle de blifva: för inkommande: - R:dr
312,727, och för utgående 414,336, summa
727,095, hvilket alltså på hela det omnämn-
da varupartiet visar en ganska lockande
minskning i afgifternas till kanal-trafikens
förmån, af 611,815- Ridr. .
Af den Svenskaexportens och importens total-
belopp, äroi den tryckta kalkylen 3 delar räknade
såsom tillhörande sådana orter, att de kanna
passera Kanalen, och å den Ryska säges i den
iryekta beräkningen något tillägg vara gjordt
för då öfriga Östersjöbamnarnes handelsrörelse.
För att;nu kunda göra ett öfverslag, huru
stor andel af nämnde varubelopp skulle kunna
påraknas till transport på kanalen, har För-
fattaren vidare uppgjort eu förteckning på an-
talet och lästetalet af de fartyg, som kunna gå
igenom båda kanalerna i deras närvarande
skick; samt serskildt de, som kunna gå på Gö-
ta Kaval men icke genom Trellhättan. In-
till dess Trollhätte slussar en gång, vill Gud,
biifva ombyggda och djupare, kan ock natur-
ligtvis endast det förra tagas till grund för
någon sannolik be äkning. Man finner då alt
antalet af fartyg,inklarerade ifrån Utrikes ort,
uppgått till 733, med 38,787 lästers drägtig-
het, och från inrikes ort 1,:02 eller 18,090
läster. Af de förra hafva de, som kunna pas-
sera kanalen, upptagit 10 procent eller en tion-
dedel af lästetalet, och. de sednare 24 3dels
proc nt eller omkrivg del.
Omw vi följa denna beräkningsgrund, och
förutsätta alt alla de på utrikes ort gående
fartyg, som kunna passera kanalen, äfven skul-
le komma att passera den, och icke ett enda
å genom Öresund, samt vidare alt en tredje-
del af alla inrikes seglande fartyg skulle kom-
ma alt gå på kanalen, hvilket scdnare dock
svårligen kan komma att inträffa, då störie de-
Ienaf den inrikes farten sker mellan kuststäderna
vid Östersjön; om vi antaga slutligen, att ett li-
ka v-rubelopp vore fördeladt på hvarje lästetal
af alla siags fartyg, så skulle kanalen komma
att upplaga omkrivg en tiondedel af de varu-
partier, som nu föras genom Öresund; hvilket
alitså skulle, för transito-afgiften ifrån haf vill
haf, gifva en totalsumma af något mer än
72,000 Rdr Banko om året, afgiferna för den
inrikes farten oberäknade,
Läsaren finpver, att denna summa är vida
mindre, än enligt den heräknng vi utt vår
förra artikel uppgjorde. Det bör likväl anmär-
kas, att qvantiteten måhända blifvit för lågt
beräknad på vissa artiklar, så:om t. ex. indi-
en hamuölloarn kaffa avcoortn hyuilla av.