Mesii ob STU LLR CI JTCC altil, CIICE GU 1USUULIA
vederbörligen visa, att de på annat sätt för-
värfvat det mått af kunskaper, som utgöi
denna skolas bestämmelse alt bibringa, Så-
dana skolor böra förestås af en vederbörli-
gen qvalificcerad Lärare; samt stiftas i der
mängd, stt ingen må hafva fler än högst 54
Lärjungar, och ingen Lärjunge längre skol-
väg än omkring en fjerdedels mil.
De härtill erforderliga kostnader hoppa:
jag att menigheterva skulle i allmänhet (in-
nas beredvilliga att sjelfve utgöra; isynner-
het som ce derigenom snart kunde vänta en
kanhända motsvarande minskning i fattigför-
sö jningen. I annat fall skulle Riket; Stän-
der belt visst finnas benägna att skaffa utvä-
sar till ett så högst Riksgagneligt ändamål;
belst stora besparingar derigenom blefve möj-
liga attoförtöfvadt görai andra anslag, såsom till
Correctionshus och fångars underhåll, fattigför-
sörjning o. d. Om ingen annan utväg kunde
utfinnas, skulle jag, ehuru eljest hatare af
vanliga Statslån, för min del icke tveka att i
aunderdånighet medgifva, det hostnaderna
kunde genom ett sådant lån bestridas: så att
våra barn och efterkommande, för hvilka
dessa skolor inrättades, finge sjelfve betsla
ivad deras bildning och undervisning kostat.
TRIVIAL- SKOLOR
Trivial-Skolan kan vara indelad i 4 klas-
er; och bör kunna genomgås på lika många
ir, eller till slutet af Lärjungens 15:de år. I
första klassen böra de i folk-skolan förvärf-
vade kunskaper och färdigheter vidare utbil-
las och början göras med Tyska Språket,
amt allmän Geografi, I andra klassen böra
le förra kunskaperne ytterligare stegras; och
Engelska Språket samt allmän Historia til-
äggas, I tredje klassen likaledes; samt bör-
an göras med Franska Språket. I fjerde
lassen fortsättas alla de föregående ämnera;
ch såsom nytt studium torde Mathematik bö-
a tillkomma,
GYMNASTER.
Gymnasium kan förblifva indelt i tre klasser,
vilka böra kunna genomgås på hvar sitt år,
ch sålunda Gymnasium lemnas vid fyllda 18
rr. Under forsättuing af de i Trivial- Skolan
vörjade läroämnen, och deras vidare utbild-
ring, torde i första klassen början böra göras
ned Zatin och Kemi, samt med Svenska
Disputations-öfningar: i andra klassea med
Logik och JVaturrätt: samt slutligen i tredje
lassen med Grekiska, Phycologi och utför-
ig Christendom, Från Latin och Grekiska,
amt ett lefvande språk borde likväl Dispence
sunna eraållas, mot skyldighet, alt envända
a
len dertill bestämda tiden på en eller flere
f Lärjungen valda kunskaper eller färdighe-
er, för att deruti kunna hinna så mycket
ängre.
Men det är aldeles. nödvändigt, att under-
risningen, åtminstone vid samtliga Elemeniar-
uväroverken, sker efter allmänt antagne Läro-
vöcker: och på deras beskaffeuhet, sawt sättet
wura de begagnas, beror, näst på Lärarne:
åfvor och nit, helt visst förnämligast dena
vakt Am. man Lan vänta cm Af daner