Ret hos ett barn lissom hos en lillos macnhin
kan vinnas säkrare och varaktigare genom
ögonblicklig bevakning eller genom en strän-
gare tillrättavisning, och ständiga förebråel-
ser af Läraren.
Skulle det slutligen — ty rättnu bar jag
ej flere ämnen att gissa på — vera under-
visningen hvarmed man är missnöjd , och hvar-
om, derest än så skulle vara, jag tror att
man i detta ögonblick kunde och borde tän-
ka annorlunda, i fall man kände förhållandet,
så delar sig detta ämne i tvenne serskildta
kapitel. Det ena handlar om methoden som
användes — det andra om konsten att an-
skaffa Lärare.
Hvad methoderne beträff r, så måste hvarje
sakkunnig, opartisk domare medge, att skolan
1 sin stiftelse råkat ut för en tidepunkt af
den fullkomligaste förbistring i denna del.
Jag vill icke åberopa endast den stora Comi-
teens betänkande om det chaos, hvari menin-
garne då sväfvade i vårt kära Fädernesland;
utomlands har det varit och kanske är det nu
mera odetermineradt än här, hvad som är
den rätta metboden vid en stor skola. Afbe-
rättelsen om skolan i Hazelwood hade vii
denna del vid närmare påseende, att inhämta
ganska litet, som icke befanns underkastadt
tvifsel, och en sednare kännedom om förhål-
Jandet der och vid BrunCastle, hvarest in-
genting fixt ännu härutinnan är etableradt,
har åtminstone tröstat oss för farhågan att
hafva ådragit oss ansvar för någon otillbör-
lig afvikelse ifrån vår prototyp. Hvad kun-
de vi då väl annat göra, vid skolans början,
efter otaliga öfverläggnivgar, än att öfver-
lemna till de, med största sorgfällighet ut-
valde Lärare, att praktiskt söka utveckla de
stridige åsigterne, under förbindelse att sam-
manjemka sig till någooting enstämmigt. Den
som vill, kan häri fritt klandra Direktionen
och säga att den sjelf bordt veta hvad den
ville. En sådan anmärkning är förträffligt an-
vändbar emot alla korporationer; men träffar
rättvisligen ingen, der neml. ingen finnes, som
kan eller får tvinga fram sin vilja med dicta-
torisk myndighet. Vårt experiment de första
tre månaderne hade ingen omedelbar påföljd,
ty våra dåvarande Lärare voro derefter mer
än nånsin afstridige åsigter, och det fordrades
ännu tre fulla månader, (på sätt våra proto-
koller kunna vittna) att förmå dem yttra hvad
de tänkte. Slutligen befanns, att diametralt
motsatta grundsatser funnos hos en och annan
äfven i ännu vigtigare frågor; motsatta till
den grad bela Hillska uppfostrings-systemet,
alt denna stridighet endast genom tvenne Lä-
rares. skilsmässa från skolan kunde upphöra.
Under tiden strömade tillskolan stora flockar
af nya gossar, under så många nyanser af
kunskaps-grader och olikhet i nyttjade un-
dervisningsmethoder, att det skulle varit en-
dast genom underverk, som skolan, i saknad
af ett bepröfvadt system, 1 saknad af tillväck-
ligt antal Lärare och af en fullkomligt tjenlig
lokal, kunnat med distinkta kontourer formas
LaAa all hua d der nn är eller eventlisen