Article Image
Ret hos ett barn lissom hos en lillos macnhin kan vinnas säkrare och varaktigare genom ögonblicklig bevakning eller genom en strängare tillrättavisning, och ständiga förebråelser af Läraren. Skulle det slutligen — ty rättnu bar jag ej flere ämnen att gissa på — vera undervisningen hvarmed man är missnöjd , och hvarom, derest än så skulle vara, jag tror att man i detta ögonblick kunde och borde tänka annorlunda, i fall man kände förhållandet, så delar sig detta ämne i tvenne serskildta kapitel. Det ena handlar om methoden som användes — det andra om konsten att anskaffa Lärare. Hvad methoderne beträff r, så måste hvarje sakkunnig, opartisk domare medge, att skolan 1 sin stiftelse råkat ut för en tidepunkt af den fullkomligaste förbistring i denna del. Jag vill icke åberopa endast den stora Comiteens betänkande om det chaos, hvari meningarne då sväfvade i vårt kära Fädernesland; utomlands har det varit och kanske är det nu mera odetermineradt än här, hvad som är den rätta metboden vid en stor skola. Afberättelsen om skolan i Hazelwood hade vii denna del vid närmare påseende, att inhämta ganska litet, som icke befanns underkastadt tvifsel, och en sednare kännedom om förhålJandet der och vid BrunCastle, hvarest ingenting fixt ännu härutinnan är etableradt, har åtminstone tröstat oss för farhågan att hafva ådragit oss ansvar för någon otillbörlig afvikelse ifrån vår prototyp. Hvad kunde vi då väl annat göra, vid skolans början, efter otaliga öfverläggnivgar, än att öfverlemna till de, med största sorgfällighet utvalde Lärare, att praktiskt söka utveckla de stridige åsigterne, under förbindelse att sammanjemka sig till någooting enstämmigt. Den som vill, kan häri fritt klandra Direktionen och säga att den sjelf bordt veta hvad den ville. En sådan anmärkning är förträffligt användbar emot alla korporationer; men träffar rättvisligen ingen, der neml. ingen finnes, som kan eller får tvinga fram sin vilja med dictatorisk myndighet. Vårt experiment de första tre månaderne hade ingen omedelbar påföljd, ty våra dåvarande Lärare voro derefter mer än nånsin afstridige åsigter, och det fordrades ännu tre fulla månader, (på sätt våra protokoller kunna vittna) att förmå dem yttra hvad de tänkte. Slutligen befanns, att diametralt motsatta grundsatser funnos hos en och annan äfven i ännu vigtigare frågor; motsatta till den grad bela Hillska uppfostrings-systemet, alt denna stridighet endast genom tvenne Lärares. skilsmässa från skolan kunde upphöra. Under tiden strömade tillskolan stora flockar af nya gossar, under så många nyanser af kunskaps-grader och olikhet i nyttjade undervisningsmethoder, att det skulle varit endast genom underverk, som skolan, i saknad af ett bepröfvadt system, 1 saknad af tillväckligt antal Lärare och af en fullkomligt tjenlig lokal, kunnat med distinkta kontourer formas LaAa all hua d der nn är eller eventlisen

9 april 1832, sida 6

Thumbnail