Article Image
UMEA MAS py BETER MET EES EUROPA AVE ME LERSSETIRE pas räkning skulle komma att få vidkännas, har han anhållit att Kongl. Maj:t och kionan ville för 20 R:dr Beo stycket afhonom inköpa nyttjande rätten till 500 trampkors under de år, han på denna uppfinning har privilegium execlusivum , som skulle göra en summa af 10,000 Ridr Beo, för hvilken utgift kronan likväl ägde en fullt motsvaraude inkomst, genom tillfället att kanna använda trampkorsseu för trampvarnar, och dermed sysselsätta manskapet vid fängelser och correcetionshus m. m, till det allmännas nytta. Förvaltningen af Sjöärenderna hörd häröfver, har alstyrkt anbudets emottagande, dels på grund af erfarenheten om de försök hvilka en gång tillförene på Assessoren Juringii begäran bilifvit gjorda med tra fartyget Gefion och kanonslupen Adil, hvarvid det förra trampades och den sednare roddes med kronans manskap; dels ock derföre att det skulle medföra en uppoffring för kronan af 10,000 RB:dr, som ansetts utgöra värdet af en utrustad äldre galer, utom andra 10,000: Ridr för inköpet af de 500 trampkorssen, Ifrågavarande ämne förtjenar i vår tanka allmänhetens uppmärksamhet, derföre, att om det resultat kunde vinnas med de åsvftade försöken, som Assessoren Juringius anser möjligt, nemligen alt genom 240 mans trampning framföra en galer lika väl och skyndsamt som om den vore försedd med ångmachin, så vore trampkorss-uppfliningen en för fosterlandet högst vigtig upptäckt af ett förenkladt sätt attanvända menniskokraften. I detta afseende saknar det icke sin märkvärdighet att 2 mans trampning använd till sädesmalning enligt betyg, lemnade såväl från Malmö bospital, der trampkorssen begagnas, som efter försök anstälde 1 närvaro af Major Mechanicus, Öfverste Löjtnanten Blem; med qvarnstenar af I aln 8 tum i diameter, lemnat nära lika mycket gröpe å timmen, som ett par för full vattendrägt drifna stenar om 10 qvarters diameter. Äfven har Assessoren vid sin ansökning fogat ett betyg af en passagerare på Gehon mellan Norrköping och Stockholm år 1826, hvilken intygat att detta fartyg med 5 a 6 mans trampning hade framgått i så hårdt väder och sjö, att flere seglande fartyg som vid tillfälle legat för ankar i Oxelsösund, icke hade vågat sig ut för stormen, och såväl passagerarne som besättningen hade ansett oundvikligt att fartyget, utan trampningens tillbjelp, eller i händeldet blott seglat, säkert hade blifvit kaStadt på strand. Dessa omständigheter, i förening med arbetsfolkets gifpa förklaring att trampningen ingalunda är svårare än hvarje annat vanligt dagsverksarbete, synas lemna ett gifvet bevis alt denna uppfinving åtminstone icke saknar all nytta, och sannolikt kommer den a , a T 1 1 vv —LLrvrverv— — — — —r— — —-— — —.Å—— — —A Zn ntp5au;n.

6 juli 1831, sida 2

Thumbnail