Kaltidoskop,
FRANSKA THEATER-REPER-
TOIRENS NYODETER.
(Slut fr. N:o 88).
Det första skådespelet som blifvit
författadt om Faust, är en farce för
marionetter, anförd af Goerres i dess
verk om Tyska Folksagor. Detta är
mycket gammalt. Flera imitationer
ha under 17:de seklet följt härefter.
I en sednare tid har Lessing, under
dialogisk form behandlat episoden af
sjelfva besvärjelsen; men Lessing var
en förfranskad Tysk, och egde icke
sinne för alster af denna natur. Det
tillhörde en af Tysklands mest namn-
kunniga snillen, Goethe, som synes
liksom danad för behandlingen af ett
sådant ämne, att dermed på det ut-
märktaste öka sin författare-ära. —
Hans arbete hör icke hedömas som ett
theaterstycke, men som ett det för-
träffligaste arbete, hvilket något ori-
ginelt snille kunnat framealstra, som
en stark och sann målning af kärle-
kens utbrott i en brinnande själ, och
som. en åskaådlig utveckling af den tro,
att ingen undgår ödets bestämmelse.
en tro som varit urgammal hos nor-
dens folkslag
Flere litteratörer ha försökt att om-
arbeta denna Goethes dram, för att
kunna hålla ämnet inom vissa grän-
sor och mera uppfylla scenenssfordrin-
gar. Men antingen i-följd af deras
oförmåga, eller derföre att i ämnet
till Faust det snarare ligger något
romantiskt förledande, än sannt drama-
tiskt intresse, ha dessa försök icke
velat lyckas. — Likväl visa sig alla
musici intagne deraf, och anse det
fördelaktigt för musikaliska situatio-
ner. Tvenne försök ha varit gjorde
att behandla ämnet för operan; ett
för fler e år sedan i Tyskland; det an-
1 hm a rn