Tillrättawisning. (Forts. fr. föreg. R:r.) Man säger, att prest borde bewista och leda conventiklerna. Men buru många pre ster mer ån nu skulle då behöfwas? Huru skule oc en och samma prest funna tilfridsstäla wederbörandes olika smak och olika for: dringar, så framt han ej wille agera dubbel, såsom eremvel skall finnas i sjelfwa bufiwuds staden? Men — hwad praktiseras icke der och annorstädes äfwen af swenska aflatskråämare, t.ex. af den, som alldeles i grannskapet af en stadens kyrka och möjligen, om ide bHewislis gen, med närmaste bäde andlige och weridå. lige tillsoningsmäns connivens eller medwetne öfwerseende och tysta bifall, låtit inrätta börs fal eller kapell för winstbringande conventifs ler. — Andelige bagare hafwa ock sina barn och kunder. — Dessutom skulle både saker och personer ofta komma i falsk ståällmna eller falskt ljus. Ty i prests närwaro, — få framt han ide fielf år partisan, — får man egentligen blott Höra låsning oc såag, få att det år lust och glädje wid. Men huru Bibelen och Luthers skrifter jemte andra s. k. audaktighets och salighetsböcker samt äfwen medchristne deremellan behandlas både iafl: mänhet och i synnerhet, är nogsamt bekant. Hade oc en lyckligtwis ätminstone i detta ftift liten fraktion af yagre prefier wederböra ligen ledt rörelseraa i stället att stundom un: derblåsa dem, och gjuta olja på elden, samt någon gång, om ide oftare, både andligen och lelamligen fiska i grumligt watten, få har de samma rörelsers goda wärme fådan eder aldrig urartat till wådeld. Men äfwen i andeliga eter religiösa tina eristeror det mas chiavelistiska sättet: Diskide imperi d. ä. söndra och herrska. ö J Medelpad har wäl sekterismen icke gestaltat fig till egentlig sevaratiom; ty hwad t. er. förenämnde bonde efter fina pund och