Article Image
Ett nytt uppslag i Skolfrågan. (Forts. fr. förca. Mir.) Wi åberopa för detta wärt pånående alla de lärares wittnesbörd, som med insigt oc intrerse tjenstgjort under båda skolformerne (bv fet, inom varenthes sandt, ide är händelsen med hr Anaerstedt.) Det tredje felet ligaer i den felaktiga fördelningen af tiden för hwarje läroämne, hwar genom alla öfriga Läroämnen, Grekiskan måhända undantagen, blifwit rent af uppoffrade åt Latinläsnin gen, hwilken, fom wi någon gång förut ans märkt, ensam erhållit lika mycken tid ty til: slagen, fom alla öfriga Ämnen tiljammans tagna. Detta för ett ämne orimligt til: tagna tim antal; detta ewinnerliga saggande af former och glosor, hwarmed barnens tid udptages och bortträkas, år ide blottt ettfel ur allmän pedagogist iondunkt, d. w. s. i uppskattningen af Larine: säsom bildningsmedel; det är äfwen ett fel i methoden for fudöorltamneis inlarande; hwilket sednare bast nes deraf, att hr Annerflde icke förmått stadkomma några bättre, utan snarare sämre tejnkaler uti ifrågawarande ämne, ån man måftat med på andra ställen, der man uppe skattat ämnet efter förtjenst och tildetat detsamma Hd derefter. Det är detta enfte diga sätt, art driftoa de gamla språken, detta andelösa formelwaäsende, fom är grunden (ti den formalistiska va allt konkret innehäll blottade bildninasart, hwilken man med orätt kallat den hamani tiska, med dep följeslagare of tomt lärdomspräl, förnumstighet oc gb högfard; det är detta, fom skapat alla wåra lärda originaler, opraktiska emoets och tjen

25 juni 1853, sida 3

Thumbnail