vLuther war ide egeatligen lärandg förbätt rare, ty i fin renhet har den warit, är och förblifwer fullgod eller den bästa möjliga, och fon såsom uppenbarelse af Gud Fader ger nom hens son ide förbättras. Men han war reformator eller en fåran, fom af gu: domlig wäckelse och med gudomligt stärkta frafter företog sig att rensa läran ifrån mens niskofunder samt återställa den i dess rätta eller med den heliga skrift, såsom högsta och enda afqörande domaren euliga form och framställnina, hwarpå i mer än ett ärhuns drade förut äfwen blifwit arbetadt. Måaga omständigheter i den tiden gjorde, att Luther icke medhann eller kunde medhinna art bringa allt i wederbörlig form, Jcke better wile ban, att Christi bekännare skulle taga något partinamn efter honom, lika litet fom man i Avpostlarnes tid eller derefter bors de kalla sig Panlist, Petrisk, Apollisk o. m. d. Genom berörde fragmenters meddelande tror man fig ingakunda knnna werfaliefters trockligt eller besinn ingsfullt vå de många bufwuden, som läsit oc läsa Luther och fyms boliska böckerna med en urskiljning, fom anse tyder starrblindhet, och med ett sammanhang, fom bog dem liknas wid ter och lånahalm, — hufwuden och finnen, fom ide ens tiga och tåla, när någon helt wänligt och beffeoe ligt tillrättawifar dem med något annat bibel soräk än de få, som föttevimångden Fan utantul på sina fem fingrar; wore ock språket af Cbristus sself. Härwid må upprepad en gammalt tilimps ning: Dessa partier eller egentligast deras anförare funna neml. anses såsom De der rifrotit ett wackert lad ur en wacker bok, den de antingen ide orka eller och öfwer fitta att uppmäräsamt och förnuftigt samt i ordning genomläsa. Men utt det utvifna bladet eller det sjelfwalda stycket äro de wäl hemma, a:winstone med munnen. De idisla detsamma i tid och otid, liksom funnes ine tet annat eller mer i hela Bibelen och dess lära. De löva med sitt plockfink i alla wäderstreck. De löva med lärdomswäder och sken till gudaktiabet. Månne flera af dem, fom fö va, eller af dem, ide löpa, försaka gud aftiahetens fraft??? Under namnet läsare eristerar både godt och ondt. Skada, att det sednare få ofta bemantlar sig med det förra. Ett utmäre fande drag bug rätte Cbristelige läsare är dock att de ttilla och allwarligt ransaka skrifterna i deras trosoch salighetslåra; att De utan skryt. utan skrymteri, utan sjelfhelighet och utan klandersjuka gå i fyrfan och derefe ter läsa och betrakta ordet med andakt och til uppbyggelse inom hus eder och med nårmaste grannar efter fädrens fed, samt efter Guds och mensklig lag äfwen om faframens ternas wärdiga bruk, med hwad mera fom hör rer till ordning och anständighet i ordningens Guds församling, wäl wetande att de i af: seende på läran och underwisaing deruti hafwa mera att taga, ån att aifwa. Måtte alle läsare hafwa gjordt och göra fål Men styllom ide att på personer. Folket frestas af partigängare, icke allenast genom muntligt skrän, stundom sträfwel och gallimathias, utan oc genom en mölia af flonskrifter, fom aldrig bordt utkomma, ätminstone icke förr än de, i likhet med allmäana underwisningsböcker, undergått en beskedlig och christelig eller rätt biblist s. k censur eller gransknina och pröfning innan de finge trockas — —— ——— ä -—— ——FkkL—apK. —?e!n———— — —— F——G:.—— — ——————254 ——— och utspridas. Gade sådant skett. få bademan ätminstone slupvit Brita Gustafsdotters uppenbarelsebok om Bothnaryds fälla, — Erik Janssons katches och vsalmbof, — en presis: Tidens teden, grundande fia på . Ai acl Fnnna