Article Image
Het att lifwäl sädant biträde i dylfa fall et widare är att påräkna; att, enligt hwad X. M:ts minister i London tillkännaaifwit, det minsta helopp som erförbrad för öfwerresa frän England rn Amcrika är omfring 120 rdr bfo, och till Nustralien omkring 273 rdr samma mont yr mans samt att enligt bwad swenska och norska arncralkonsaln i Norra Amcrikas Förenta Stater redan för twenne år sedan napåi3 yin, en der gällande lag gör ankommande fartygs befälhafw are A för medförde emigranters UPpPee bälle under 3 års tid. få framt ri en afgift af 1 oh on half dollar (4 rov swenskt bie) för hwarje passagsrare wid ankomsten ere lägges; bysarföruran utväntvare, fom från anfomststället witi a widare låta foristaffa sig till andra orter inom Norra Åmerifa, äro underfastade derfär belörande festnader, DECs räfnadt hwad till insöp of landstecken vrföre dras, då de wilja stota euet jordbruk. — För winnande af stadfästelse bar till Kal. Bet blifwit inaifwet ett wid fammanträde i hufwudstaden under nästs. mårad genom utsedde ombud uvå zjordt förslag till Reglemente för organisters follskolclärares, lantorers och klockares i Sdcrige Enke-och Puvidlsfassa. — Under loppet af denna wecka ha från konglhosstadet blifpit med sarskilda ange farftygssågcnhcter til Örebro afsända 30 bär star oc 24 wagnar fom dcrifran skota tand: wågen befordras til Christiania. (A. B.) — Man läser i Sw. Tdrinaen. En och annan af wåra läsare torde erine ra sig huru för flera År sedan, når tedrine gen för ängfartyget Rorrland förtt bragtes å bane, många, kanske förre delen af de versoner, som togo del af saken, ansågo den för ett snart sagdt bufssudtön företag. Sedan dess hafwa likwäl efter hwarandra tillkommit vå, denna lommunifationslinie ängfartygen Ornsköld, Thule och Berzelinz, och den mängd frajtgods dessa ångfartyg, isonnerhet höstticen, efterlemna på stranden, af brist på utrymme, wittnar nogsamt att än fiera änafartya funna hafva fygelfätt: ning på denna linie; också bar man af tid: ningarne fett, att staden Sundswall bestält ett för egen räkning, och nu underrättas man att gamla Norrlands bolaget beställt ytterligare ett ångfartyg för nämnde linie om 160 hästars kraft, eller stör:e än något förut warande farta g mon swenska ånabätsslottan: men som dock ej lärer tunna blifwa färdigt förr än 1554, emedan en beställning af ett ångfartya med lika antal båftfrafter för linien emellan Stockholm och Lubeck deg: förinnan måfte å Motala werkstad fulgöras. Tock lärer ångfartoget Norrland derefter uprhöra att i dessa resor deltaga. Såsom bumie anmärkes ängvdätdkommunikationen 2 GA. Nada dag 2.—

18 augusti 1852, sida 3

Thumbnail