sältdes äfwen handelsbodarnes stäng mindre lodlig, emedan pligten ett bet bwilodagen mäste öfwerlemnas åt b indiwids famwete. Men det kunde ju någon samwetssliberalist in att på Sön! morgon få upp en galanteributil, en friskaingsdist, ett handtwerkaresäte, etten larestånd vå kyrkowallen, eller i kyrkan servera sig med frukost mellan slrifm och nattwardsbegåendet, eller, i fall ba anbanget finge råda, spatsera fram i I och medelst devslålens borttagande bi barndop, liksem en seltläsare ungefär midt i detta siift för ide särdeles mån sedan boppade inom altaret, för att communion-kalken ur prestens band . mera efter sedan Hof.rätten förklara: kramenterna icke missbrukas ohm gäca nom sjelftagen utdelning deraf, beböfn sjeljswåldige, — nej, de samwetofrie! — ide sammankomma i kyrkan, för at tidligen begå den beliga nattwarden, kunna göra det hemma, kotteriwis, wo och i sänafamrar och krogstugor. Den långa artikelen må slutas me! jande äård ur förut aberopade bref, Ms s. k. nuläsare hafme wi för un rande bär i D. ingen synusrlig oläce Jfwern ett göra profeiyter synces h tallnat. Obgerrandum imitsndum. Prosit!