Ånbjnudning till Åktieteckning. Vid det af Landshösdingen m. m. Herr General Gyllenram d. 4 dennes, med personer som intressera sig för anskaffandet af en ändamålsenlig Ångbåt för fart emellan Wisby och fasta landet, hållna sammanträde, blefvo undertecknade af de tillstädesvarande utsedde till Committerade för att ombesörja aktieteckning samt anskaffa nödige upplysningar, kostnadsförslag och ritningar m. m. Till sölje häraf, samt med kännedom om, att de ångbåtar, hvilka under sednare åren användts till den trade som nu asfses, varit understundom otillräckliga för såväl Passagerare som godstrafiken, samt under uttalande af vår fasta öfvertygelse, att ett ångfartyg byggdt med tillgodogörandet af senare tidens uppfinningar och förbättringar, skall icke allenast fullt uppfylla de år efter år stegrade behofven, utan jemväl inbringa åt sine respective Aktieegare god behållning på de utlaggda kapitalerna; få vi härmed inbjuda Gotlands innevånare och de för provinsen intresserade till aktieteckning för ofvannämnde ändamål. Enligt slertalets vid sammanträdet uttalade åsigt, hvilken vi för vår del ock biträda, bör fartyget innehafva följande egenskaper: vara byggdt af svenskt jern, snabbgående och försedt med propeller, samt till dimensioner sådant, att det kan trafikera Södertelje kanal; lasta 1000 å 1200 tunnor spannemål och hafva liggplatser för 40 å 50 passagerare. Fartyget bör vara färdigt våren 1866 och dess styrelse hafva sitt säte i Wisby, hvarest ock Bolagsstämmorna hållas. Sednast under loppet af nästkommande Maj månad blifva aktietecknarne, genom annonce i Wisby Tidningar, sammankallade för att taga del af framskridandet med Aktieteckningen och besluta om bolagets constituering, hvarefter aktieteckningen är bindande; börande aktietecknare vara beredde att vid Bolagets constituerande inbetale en Tiondedel af teckningsbeloppet. Återstående inbetalningar komma att ske i vissa terminer, beroende af de öfverenskommelser, som kunna träffas med den mechaniska verkstad vid hvilken fartyget kommer att byggas. Aktiernas antal bestämmes förslagsvis till 1500 och beloppet för hvarje aktie till 100 Rdr Rmt. Då kändt är, att i nästan alla Sveriges sjöstäder, och städer af mindre betydenhet än Wisby, Ångbåtsrederibolag bildats, hvilka hafva egna ångbåtar som besörja den för hvar och en af de respective orterna existerande varuoch passagerare-trafiken, hvarigenom den naturliga följden uppstår, att förtjensten af hvarje orts trafik stannar inom densamma och icke, såsom fallet är med Wisby, tillfaller ångbåtsrederier derutom, och då det är ett sactum att ångbåtsfarten STOCKHOLM-— WISBY lemnat goda resultater, hysa vi den förhoppning att detta förslag måtte vinna allmän bevågenhet, och ehuru stort och kostsamt, snart bringas till verkställighet genom förenade krafter. Teckningslistor finnas tillgängliga hos undertecknade samt å Consulerna L. N. Enequists och R. Cramers kontor i Wisby. Wisby den 6 Mars 1865. C. H. WALLER. L. ARWESON. C. J. WICKMA. J. A. Bacnk. E. LILLEWÄLCUM.