Snöbohms Förslag, ehuru widlyftigare än de andra, nu för första gången delgajs de nårwarnde Skollärarne och sålunda ån mindre kunde med såkerhet bedömas, få ber slöts enhälligt att med den egentliga och slutliga granfts ningen af alla dessa förslag skulle anstå till nästa års sammankomst, hwarförinnan det borde wara hwarje Sfols lärare angeläget att inhemta noggran kännedom af alla 3 Förslagen och der sig så göra lät, med wederbörande Skolstyrelsers goda minne på försök tillämpa hwad som i det ena eller andra förslaget kunde anses godt och nyt: tigt, få att man wid den slutliga granskningen af dessa Förslag måtte med någorlunda säkerhet kunna bedömma ej blott deras hållbarhet i Theorien, utan äfven deras anwändbarhet och nytta i tillämpningen, 5:o Då tiden redan war långt framskriden, få ansågs, att några flera öfwerläggningsämnen i dag icke funde medhinnas. 6:o Hr A. T. Snöbohm anhåll nu att få afsäga fig sin befattning såsom Ordförande i Södra Tredingens Skollärare-Förening, men då han enhällgt återwaldes, få åtog ban fig att fortfarande qwarstå säsom Ordförande. 7:o Angående tid och ställe för nåsta sammankomst, få öfwerenokom man, att den skulle hållas S:t Dlofsdas gen den 29 Juli 1864 i Gröttlingto Skolhus. De öswerläggn ingeämnen, fom då först ech främst skulle förekomma, bestämdes nu till följande: a Den ifrån denna sammankomst hwilande granskningen af Commits terades Förslag till Läsfeordning och Schema — jemte ett af Skollärar C. N. Carlsson uppgjordt Förslag till Bot: föring wid Folkskolorna. b Hwilket är bästa sättet för underwisning och öfning i Räknekonst? cC Aro några, och i så fall hwilka, straff och belöningar tjenliga att wid Folkskolan anwändas? Sammankomsten afslutades nu med Bön och Sång; hwarefter man samlades hos Pastor i jörsamlingen, der den återstäende delen af aftonen tillbragtes.