ningen af machinens arbetande delar. Defa båda cylins drar äro upprättstående. Då friktionen emellan machis nens hjul och marken hos denna machin måste wara fivas gare, än å den nyss förut beskrifna, är dess dragkraft ock sannolikt i förhållande dertill mindre; — ett förhållande, som äfwen bestyrkes af det sätt, på hwilket tyngre laster af densamma dragas uppför brantare backar. Taftiwage narne affopplas nemligen i dylika fall nedanför backen, machinens hela kraft anwändes att bringa ensamt Iofos motivet uppför densamma, och derefter drages lasten upp medelst rep af det stillastående lokomotwet. Robeys machin utmärkte fig framför öfrige genom elegans utt utförandet, hwadan den, jemförd med dessa, liknade en lätt jagtwagn bredwid några klumpiga for wagnar. Den egde twenne mycket stora och wäl placc rade drifhjul, hwilka stodo i direkt kugghjulsutwerling med ångmachinaxeln, dubbla cylindrar, styrdes medelst framhjulen och till dem hörande, lätt rörliga banklag, samt syntes mera beräknad för snabbgående än öfriga, men torde deremot ega mindre dragkraft än flertalet af dessa. Bland de till andra klasser hänförda wäglokomotiver syntes mig en af Brays traction engine company i London erponerad förtjena mycken uppmärksamhet. Genom små öppningar å drifhjuleno lötringar framstucko nem ligen så kallade tänder af jern, hwilka medelst en enkel mekanism — excenterskifwor — kunde mer eller mindre framskjutas, eller till och med dragas helt och hället innans för hjulets periferi, hwarigenom hjulen erbjuda olifa ftort motstånd, allt efter fom wägens större eller mindre fafts bet och lutning, efter lastend tyngd deraf gör behof. — Strafr: ten öfwerföres medelst en enkel utwexling dirett från ång: machinen till å de stora drifhjulens inre sida jastade fugg: hjul. Genom ombyte af det mindre hjulet i denna uts wexling fon lokomotivets fart ökas eller minskas. En sidontryggnad, ej olik hjulhuset å ångbåtar, uppbär äns darne af den arel på hwilken drifhjulen äro fästade. Dens na arel hwilar mot dubbla ijedrar, hwarigenom de af wägens ojemnhet orsakade skakningar af machinen motwerkas, och dennas hällbarhet i hög grad beframjas. En af Brays machiner anwändes före expesitioneno öppnans de tiil forsling af de tyngsta utställmingoföremälen ifrån werkstäder och hamnar, twärs igenom London och dess trånga, slippriga gator. Den wifade fig derwad förmå draga en fajt af ända till 1,000 centner. Aswen wid de kongl. dockorna i Woolwich begagnad en dylik machin. Bland de under klass VIII hänförda utftälningsföres målen förckom modell och ritning å ett med wäglofomotiverna likartadt jortskaffningomedel, fom, mwarande af ipes cielt intresse för oss nordbor, här torde förtjena att med några ord anföras. Detta utgjordes af ett af Messro Netlson et komp. i Glasgow — egare till den största lokomotivwerkstad i werlden — konstrueradt idlokomoti, för rysk räkming, hwilket under sistlidne winter med full framgång blifwit begagnadt på Newa-floden emellan Cronz stadt och S:t Petersburg till trandport af passagerare och godo. Det liknar temligen nära ett wanligt 4-hjuligt lokomotiv, dock med den skillnad art framhjulen ersättas af starkt byggda medar, och bakhjulen, fom äro på man: ligt sätt förenade med machinens wejstakar, ega med fars pa stälpiggar försedda hjulringar, hwilka piggar nedträns ga uti isen, och såmedelst bereda det för ängslädans framåts drifwande erforderliga molständ. Hela angslädan wäger omkring 300 centner.