Om Wäg Lokomotiver. (Fotts. och slut.) Cnligt uppgift af tillwerkaren äro omkring 40 dy: lika machiner för närwarande i bruk inom England. Bland öfriga, ofwan anförda, wäglokomotwer torde den af den wälkända redskapofabrikofirman Turford fons struerade hittills hajwa wunnit talrikaste anwändande, ej blott inom England, utan företrädeswis uti Westindien, der den begagnas till drifwande af sockerqwarnarne samt transport af dithörande produkter. Dess meft framftåcns de egendomlighet är att den, stället för twenne driihjul, såsom å öfriga dvlika machiner begagnas, blott har ett sådant, — af 2 sots bredd med 4 fotas diameter — fivils fet, anbringadt midt under lokomotivets bakre del, werkar fåfom en slags propeller, äfwensom att alla de delar af ångmachinen, å hwilka temperaturwexlingar och gröfre damm menligt inwerka, äro inneslutna uti ett dammjfritt rum, till hwilket ångpannans wärme meddelar fig. Siftz nämde konstruktion är af stort wärde uti kallare klimat, eller der luften, såsom uti Jndien, under långwarig hetta och blåst är uppfylld med fina sandpartiklar, hwilka, fär stande fig uti ångmachinsmörjan i hög grad påskynda nöts