Article Image
M:r J. Aveling i Rochester, . C. Burrel i Norfolk, . Robey i Lincoln samt , Turford i Boston. Wid bedömmandet af desamma mäste juryns utländ: ska medlemmar i måhända ännu högre grad, än hwad med flertalet af öfriga utställningsföremål war händelsen, grunda sitt omdöme på de engelska jurymännens — frames förallt Mer Amos — erfarenhet oc) utsago. Enligt denz na egde den försinämnda af dessa wäglokometiver — Aves lings — wäsendtliga företräden framför de öiriga, bur wudsakligen med hänscende till dess lätthet att styra, starka sammanfättning oc den fullkomlighet med hwilken mas chinens kraft tillgodogöres. Assedd att med lika fördel kunna anwändas såsom ånghäst och landtbrukslokomobil, liknar denna machin till fina hufwuddelar denna sednare. ÅÄngpannan, förfärdis gad af yppersta jern, — eller numera, enligt en sednare uppgift, till winnande af flörre lätthet, af stål — eger 37 stycken 13 tums tuber; dess eldstadsrum — 317434 tum — är lämpadt jör eldning med såwäl wed som kol. Ängeylindern af 10 tums diameter, är anbringad innti rökkammaren, samt dessutom omgifwen af en s. k. ängs mantel. Från pistonen och swänghjulsaxeln öfwerföres kraften medelst en kugghjulsutwexling och ändlös kedja till ett innanför och) wid högra bakhjulet fästadt större kugghjul. Bakhjulen, af 55 fots diameter, werka såsom drifhjul, men kunna, hwar för sig, med lätthet afkopplas ifrån axeln, såmedelst wäsendtligen underlättande machiz nens förmåga att kunna wända omkring skarpa hörn. Wid bestämmandet af läget för lokomotivets olika delar har man sökt art, få widt möjligt, få hela dest tyngd att balansera midt öfwer drifhjulen, hwarigenom Ångmadjis nens kraft i största möjliga grad tillgodogöres wid dragz ningen. Styrapparaten utgöres af ett jernhjul, hwars yttre kant blott eger 3 tums tjocklek. Det wrides med lätthet, hwarwid lokomotivet föres åt hwilkendera fis dan man bchagar. Drifhjulens lötringar äro 12 tum breda, men blott då lokomotivet föres uppå löfsare mark tangera de denna med hela denna bredd, ty utanpå denna bredare hjulring förefinnas en mas lare, af blott 4 tums bredd, fom ensamt uppbär (Ios komotivet å hård wäg. Har man att passera mycket mjuk mark, t. ex. en lös grärwall o. d., ökas hjulens friktion emot densamma genom anbringande å drifhjulens perifes ri af små, framstående jernwingar, medelst hwilka näms de hjul werka nära nog likhet med skoflarne å en hjul: ångbåt. Det utställda lokomotivet uppgafs ega 10 nos minella hästkrafter med förmåga att mid 45 stålp. ängs tryck uppför en stigning af 1 på 6 draga 240 centner; dess wigt, inclusive förråd af watten och kol för 1 å 13 swensk mils färd, uppgick till omkring 200 centner. Nå: gon tillförlitlig uppgift öfver bränsleåtgången kunde jag ej erhålla. Att döma efter ett meddelande uti redogörels fen för Bath and West of Englands agricultural focies tys möte i Wells under första weckan af sistlidne Juni, der en dylik machin förewisades, synes denna dock ide was ra synnerligen stor, ty nämnde lokomotiv hade tillryggas lagt wägen från Rochester i Kent till Wells i Somerset, — således nära nog twärs öfwer födra Englands hela bredd — med en åtgång af 21 tons ( 54 centner) kol. Uti tidskriften KThe Eogmermeddelas en redogörelse för med ett wäglokomotiv aj denna konstruktion i närhes ten af Rochester anstäldt försök. Den derwid begagnade machin hade en I tums cylinder, 12 tums slag, samt 55 fots drifhjul, utwexlade med ångmachinsaxeln på sätt att dessa hjul gjorde 1 flag för hwarje I af wefstaken. Des la machinens wigt, inch, 3,60 centner kol och 260 fan: nor watten, uppgick till omkring 180 centner. Angan hölls mid i medeltal 70 skålp:s tryck och machinen gjor de 140 flag i minuten. Lokomotivet drog en tröffinas chin med rensningsapparat jemte en halmftadningåappas rat, af tillsammans 144 centners wigt. Med en jemn hastighet af omkring J swensk mil i timman, gick den, wid en proffart af omkring 3 swensk mils längd, å myc: fet backig wäg uppför oh utför lutningar af 1 på 12, såwäl på hård. grusad wäg, fom öfwer lerig mark, rörs de fig med mycken stadighet och styrdes utan ringaste fiwå vighet. (Forts.) —— ———

30 april 1863, sida 3

Thumbnail