(Jnsändt) Om Ängbäften. J Gotlands Tidning för den 16 dennes förekommer en notis derom att ett bolag bildats i ändamål att bes reda en lättare och lifligare kommunikation emellan LVisz by stad och landsbyggden meddelst ett landswägolokomotiv. Om denna sak, som ingen kan frånkänna en framstående wigt, derest den fan sättas i werket, anhåller Injändar ren att få yttra nägra ord. Tanken att med lokomotiv befara andra wägar än sådana med jernskenor försedda, är jemförelsewis ny. Huru försök att utföra denna tanke i werkligheten uts fallit i andra länder, derom har Jul. föga kännedom. Endast genom de underrättelser derom, fom understundom förekommit i tidningarna, wet Jni., att sådana försök giorts å flera håll; men att dessa ännu medfört tillfredås ställande resultat, har Jns. åtminstone ej fett. Likwäl är det Jns. serskildt bekant att i wårt grannrike Dans mark försök anstälts med ett från Enaland erhållet Ios komotiv, fom wäl wid profturer i närheten ar Köpens hamn wisat sig temligen anwändbart, men deremot icke kunnat anwändas å den ort i Jutland, der man egents ligen afjett att begagna detsamma. J Swerige har nås got wäglokomotiv, Jns. weterligen, ide anwändts annors städes än i Wermland wid Uddeholms bruk, der det was rit afsett för begagnande å en enskild wåg. Försöken derstädes med detta jemwäl från England inkomna Iofos motiv hafwa wisat att detsamma i sitt n. w. skick ej war rit för afsedda ändamål tjenligt, beroende dels på wägens beskaffenhet och dels på sjeliwa machinens konstruktion; hwadan man för närwarande lärer afstått från begags nande af detta lokomotiv. Då nu förhållandet warit sådant med de försök man inom wårt fädernesland anstält med machiner af irågas warande flag, oc då man ännu ide, få widt Jns. föns ner, i andra länder kommit till tillfredsställande refultas ter med desamma, så tyckes det äfwen om man anser att wåra Gotländska wågars i allmänhet goda beffaffens bet skall inwerka fördelaktigt på wäglokomotivers olehins drade gång derstädes, wäl wara wärdt satt göra fig noga reda för om man med fördel kan anwända dessa machiner för warus och perfonstransport på wåra wägar, innan man anskaffar en sådan dyrbar machin; och det är der: före fom Jns. uppmanar dem fom tecknat sig för aktier i det bolag, hwilket enligt hwad ojwan nämts här skall wara bildadt, att först och främst skaffa fig noggranna underrättelser om wäglokomotivets anwändbarhet, sådant detsamma nu finnes konstrueradt. Jngen kan wara mera intresserad för befordrande af lättade fommunikationsanstalter, än Jns.; och det är just till följd deraf och då Jns. anser att det wore till stor skada för möjligheten att åstadkomma något för wåra kommunikationers förbättrande, om ett företag, fom lärer omjattats med intresse serdeles af personer bland allmos gen, skulle till följd af obekantskap med werkliga förhåls landet och derpå grundade felaktiga beräkningar leda till förlust för dem, hwilka dertill lemnat bidrag fom Jns. welat uppmana till försigtighet i afscende på nu ifrågas warande företag. Onskligt wore att personer med större erfarenhet i saken, än Jns., wille yttra sig i denna fråga, och gläds jande wore det, om derigenom upplysningar kunde wins nas, hwarigenom de farhågor för företagets framgång häfdes, fom man nu med skäl fan hysa. J första rums met wänder fig Jns. med en anhållan om jådana upps lysningars offentliga meddelande til Hr Willgren, fom