Article Image
tionen inhemtat hvilken omällig olverlägsenhet jernpansrade fartyg hafva öfver träfartyg, och den narmaste följden har också blifvit, att finansutskottet i senaten förordat den bill, som kammaren framlagt om ett anslag af 15 millioner dollars för byggande af jernpansrade batterier. a MNonitorC, Som vunnit en så lysande seger, har konstruerats af svenske kapitenen John Ericsson, uppsinnaren af varmlustsmachiuen. kapiten Ericssons planer godkändes af marindepartementet den 4 såtl. Oktober, man satte dem genast i verket och arbetena hafva pådrifvits med den fart, att machinerna kunde insättas i fartyget den 31 påföljande December. (Kostnaderna lära endast uppgå till 60,000 pund). Monitora har visat att den förmår motstå de största kulor på kort håll och att tyngden af dess utrustning ej det minsta hindrat dess hastiga gång. Under färden från Newyork till fort Monroe bar den hållit öppna hafvet, som låg på med hela sin kraft, men utan att dess fart derigenom synnerligt minskades. Man skall således ej tveka att konstruera batterier efter samma modell. XKSXLLS-miii—— — —

17 april 1862, sida 4

Thumbnail