Belysningar rörande strandade ångfartyget Cottingham. Med anledning af en i tidningen Folkets Röft uns der den Februari införd artikel, fom jemte omnåme nandet af denna strandningsaffär, will häntyda derpå, att Consul Encquist, hwilken å offentlig anktion inropte det såsom wrak condemnererade Cottingham, skulle hafwa på ett mindre redbart fått kommit i besittning af nämns da fartyg, anse wi of uppmanade att, sedan wi warit i tillfälle inhemta fullt sanningdenliga uppgifter rörande tilldragelserna wid denna strandning, till sakens belysning meddela följande species sacti. Ängfartvoget Cottingham, Capt. Moore, befraktadt af Engelska Regeringen och anwändt såsom transportfars tyg, strandade, under resa från engelska flottan till Enar land med invalider, den 8 Augufti 1855 wid Fahludd på Gotland. Citer fruktlösa bemödanden af besättningen att bringa fartyget flott, antogs assistance från land af manskap, båtar m. m., och upprepade räddningeförsök gjordes, men utan framgång. Fartygets egen maskin blef oanvändbar emedan maskinrummet icke kunde länsas. Sedan allt ombord befintligt gods blijwit lossadt och ilandbergadt samt det åtfomliga af koliörrådet öfwerbord kastadt, gjordes flera försök af engelska Orlogs-ångefres gatten Gevyfer och def beiättning, medelst anwändandet af detta fartvgs fulla ångkraft för att draga Cotting Ham af grundet, men ide den ringaste rubbning i def läge kunde härmed åstadkommas. En befigtning, beftåens de af fem engelske officerare och twå swenske sakkunnige personer, egde derefter rum, hwarwid fartyget såsom wrak condemnerades. Såsom ombud för rederiet oh assuradörerne inträf: fade i flutet af Augusti hr Clay ifrån Hull, hwilken, ers faren i dylika fall och efter werkställd noggrann unders föfning, i ferifwelfe till hr Enequist förklarade; att fars tyget wore att anse såsom wrak samt uppdrog åt hr E. att på bär brukligt fått låta jörsälja detsamma jemte till: hörande ilandbergade inventarier. Auktion blef med an: ledning häraf och i samräd med hr Clay bestämd och utlyst till den 19 September samt kungjordes ej alle: nast inom länet utan jemwäl i swenska, norrska, danska hamburger och engelska tidningar. Auktionen, förrättad af auktiondkammarens i Wioby föreståndare, werkställdes till winnande af högsta möjliga förjäljaingesumma på twenne sätt, nemligen först wraket och i lotter samtlige inventarierna hwar för fia, samt derefter wrak och inventarier gemensamt, hwarwid det försäljningosätt, fom lemnade bästa resultatet, skulle ans tagas. Wid den förenade försäljningen, fom till beloppet wida öfwersteg den delade, stadnade Conjul Encquist, sjelj närwarande wid auktionen, för det högsta anbudet eller 22.000 Ror rad. Auktionen bewistades ar en mängd spekulanter, bwaribland äfwen flere utländningar. Att br Enequist sjelf sannolikt ej hyste fora före boppningar om flottagandet af det på ett stenref stående och för de flesta windars åwerkan blottställda fartvget, torde tydligen kunna inses deraf, att han, efter auktionen för att minska risken, med sig assccierade twenne andra personer. Genom fin kända och erkända raskyet i affär rers behandling, hwarrå hr Encquist lemnat många prof, förskaffade han genast twenne fartyg med dvkarcapparater m. m. från Köpenhamn och lyckades efter flera weckors arbete, gynnad af owanligt savorabel wäderlek och flutlis gen derigenom att hafwet steg betydligt, att få fartvget flott, insördt i en närbelägen wik och sedermera derifrån inbegseradt till Stockholme skärgård ar en fransk Orlogös ångare. Tjugufyra timmer etter fartygets flottagning och sedan det war infördt till Rohne redd. uppstod storm med pålandewind, fom sannolikt skulle inom få timmar hafwa splittradt det wackra fartyget ifall det Då warit qwar: stående på grundet; och def räddning måste derföre tills skrijwas gynnsamma naturomständigheter och raskhet i handling. Huruwida några utländske spekulanter anmält sig wilja, ifall af inköp, liqwidera inropssumman medelst