Götcborg.) Han flyr Göteborgs stift, biskop och allt. Biskopen är en mild, älsklig, medlande personlighet, en förträfflig predikant och förträfflig man, men insnärjd i schartauarismens garn, och den enwise, hårde och defpos tiske Holmqwist har förwärfwat fig ett inflytande öfwer honom och alla de öfriga (2), fom är werkligen Beflags ligt. En egenhet bos honom är, att han beständigt har någon process mot någon af sina sockenförsamlingoboar. Wid sista prestmötet i Göteborg utmärkte han sig genom några högst owanliga tal, owanliga äfven i Swerige ges nom den intolerans och presterliga despotism de andades. Jag har aldrig hört hr Holmqwist predika, och icke heller har jag sett honom, men man spårar olyckligtwis hans inflytande mångenstädes. Defa twenne män äro de inflyteljerikaste inom partiet. De öfriga schartauanerna torde funna indelad i trenne klasser. För det första finnas bland dem några så män med werkligen öfwerlägsna själsgåfvor. Defa åro, fom jag tror, icke rätt säkra på sin sak. De skulle icke för allt i werlden wilja låta någon märka det, men man märker det stundom ändå. Om de råka någon, af hwilken de tro fig funna lära något, utan att röja fina egna tvi: wel, få betjena de fig af bwarje tillfälle dertill. De weta i sjelfwa werket ite bwad de skola tänka om sitt eget system och om de rörelser, som eristera inom landet. Den, som skrifwer detta, Har haft flera tillfällen att gör ra denna iakttagelse. Må dessa goda mån komma till sann upplysning och mindre trång uppfattning af den kristna friheten! Den andra och talrikaste klasseen består af personer med swagare fjälsförmögenbeter, fom ide reflektera utan blindt följa de läror man består dem. De ha icke kommit i någon nårmare beröring med werkliga kristna af andra riftnins gar. Defa, fom alla med mer eller mindre wärma oms fatta Guds sak, och fom tro att endaft i schartananismen finnes sanningen om icke uteslutande få dock i större mått — dessa reflektera icke utan wandra blott framåt på den trampade stigen. Olyckligtwis finnes det Även en tredje klass, fom har de twenne förstas form men ite deras anda. Den uts göres af sådana, fom ikläda fig schartananismens drägt för att ställa sig in hos sina förmän eller hos den stora hopen, ärliga men ide reflekterande schartauaner fom offra frikostigt. Detta är en af schartananismens släckar, fom ofta föranledt werldsligt sinnade menniskor att anse alla, fom äro eller synas wara allwarligare än andra, för hyct: lare. Unga prester uppträda i Göteborgs flift — de predika i enligbet med sin öfwertygelse och på det sätt, fom de lärt eller fom öfwerensstämmer med deras nature liga anlag. Kyrkan är tom, och när offerdagen kommer, se de blott nägra styfwer läggas på altaret. Deras lön är liten och en tillökning deri är önsklig om ide nöd: wändig. De lyssna då till frestelsen, fom säger: hwars för predikar du ide i enlighet med det schartananska mas nåret, om folk tycker bättre om det? De uppoffra fin individualitet — de antaga den schartauanska stilen och med den alla def fördomar. Kyrkan fylles snart, och när den dag kommer, då de skola flå framför altaret och tacka hwarje person fom kommer och nedlägger fin gåfwa på detsamma, genom en bugning, få finna de en stor hög ide blott af penningar utan af guldringar och filtverfes dar och alla slags dyrbara grannlåter. Men låtom of återkomma till Göteborg, fom mi lems nade under hernhutarnes inflytande, med hwilka såwäl allwarliga prester som lekmän af ben lutherska kyrkan sto do i nära förbindelje. En stor förändring har inträffat sedan def. För omkring tjugo är sedan insmög fig (har: tauanismen derstädes. Ett af dennas utmärkande drag war en djup afsky för hernhutare, föranledd ar en obes haglig personlig erfarenhet, fom bekantskapen med en pers fon af denna sekt, gifwit Schartan sjelf. Det är betet: nande för schartananerna, att i följd ar denna enda oms ständighet de känna en obestämd afskv för alla bernbutare. De senare hade en mycket ged skola i Göteborg, hwari alla de bästa familjernas döttrar uppfostrades. Denna skulle bringas till undergång. Detta war lättare sogdt än gjort, ty den åtnjöt mocket allmänt förtroende. Men småningom undergräfdes den genom predikningar, infimtas tioner och öfwertalanden. Sedan skulle församlingen upp? lösas, och äfven deri ha ichartananerna lyckats i det när: maste. Få af def medlemmar finnas qwar. De ödmjus fa, fridfamma hernhutarne ha förföljis och jagats af dem, tills saken fom till denna punkt. Men en annan makt refer fig nu upp mot schartauanernas despotiem. Den bryter fram fom en ny, måktia fålla, den der inga mens niskoktafter funna hämma. Den skall med tiden wattna det torra landet rundtomkring och fomma äfven de feharz tauanska planteringarne att blomstra. Wi hoppas att om några år äjwen der missionearbete skall börjas och att Herran icke alltid skall behöfwa fråga: PHwad har du gjort för dina hedniska bröder 2 Hwad bar Du gjort för de stackars hedningarne i syndens och eländets hem, de der ide komma till edra kyrkor och Höra på Schartaus predikoutkast 2 Och att han ej Fall få höra er, fehartauar ner, swara: Herre, wi blanda of icke i hwad som ej ans går of, wi gå ide dit wi ej äro kallade. Wi böra icke ———— ... — ARA srr om 6(6((..