Article Image
ter eller icke, jå lärer det jwårligen funna nekas, att en flarE och warm tro på Gud och ett annat lif, och på en, säsom författaren sjelf kallar den, genomskinligt famwetås grann, men ändå mensklig dygd, uttalar fig i hang ars bete. Den historiske Christus förnekas icke heller, få widt wi funna finna, och boken förordar till och med en flats: kyrka, ehuru icke sasom nu med anfpråf på bekännelsens ewiga oföränderlighet, utan sådan, att den småningom och med betänksamhet må kunna frigöra sig från allt, som kan få namn af fördom eller under mensklighetens fortgående utweckling blifwa på goda grunder och tillväcts liga skäl förnefadt efter förkastadt. Den som, på grund af hang bok, will stämpla Hr C. såsom en Gudsrörnekas re eller uppnedwändare ar moral och förnuftsenliga fom: hälloförhållanden, tyckes således hafwa föresatt sig att icke göra något afseende på bokens egen försäkran om motfat: sen. Så wida wi kunnat finna, är det och juft till de bildade och sjelftänkande Hr C. adreferar fig. Det lä: seri, den separatiom, den inre mifion, fom af egenfärlef och fåfänga eller af ofunnighet och egennytta göra fig få wigtiga och flöra samhällets och familjers frid, dömer han strängt. Niwen han skall utan twifwel blijwa af många härdt bedömd. J sitt företal förklarar han fig också ders på beredd. Men det skulle icke förundra oss, om hans bok, genom de för religionen lifowigtiga frågor den wåcs fer, stutligen befunnes leda till endrägt eller åtminstone fördragsamhet, i stället för wåldsamma omstörtningar. Den förswarar intet särskilt religionsparti, men gifwer alla något att tänka på. Denna de mickta frågornas wigt för alla gemensamt skall måhända werka försonande, sammanslutande. Boken bör åtminstone kunna werka till mera lifaktighet i religionen och till intresse för en alls warlig och grundlig behandling af religiösa och fyrklis ga frågor, och såmedelst motwerka den sektanda och det fåkunniga läferi, fom gör få stort wäsen af bisaker, ders före att det ite kommit att tänka på eller ide förmår reda fig med de större och wigtigare frågorna, och fvils fet oftast har fin tillvaro i en pjunkig och owerksam ör gontjenft, eller i en ofördragsam och arg fjelfrättfärdigs bet, eller i en öfwerdrifwen och mot Gud orättwis fruks tan för djefwulen. Att fåfänga och äregirighet, åtminstone i wanlig mes ning, skulle hafwa förmått Hr C. att uppträda, låter fös ga troligt, sedan han skiljt fig från den samhälloställning och de utsigter han redan hade, för att beträda en bana, på hwilken hwarken embeten och löner efter titlar och uts märkelser skola komma honom till del. Att döma af hans egna ord, härleder sig också hans nuwarande jörfattarskap från ett lika allwarligt fom ogennyttigt fträrs wande att förswara det menskliga förnuftets rätt, och alt försona de skärande missljud, som nu wålla, att de olika religionspartierna, under hat och ofördragsamhet mot hwarandra, likasom dyrka hwar fin Gud. På den uni verfalreligion, hwilken Hr C. tyckes hafwa till sitt yts tersta ögonmärke, skall dot menskligheten troligen få mäns ta länge ännu. Sjelfwa kristendomen tyckes ju i wår tid wilja sönderfalla i än flera religioner eller religionås partier, i stället för att förlika och förena sina skilda bekännare. Wi tänka icke uppträda hwarken fom Hr C:s motftån: dare eller som hans medkämpar, men wi tro, att hans bok fan med fördel läsas af hwar och en fördomsfri och fjelfs tänkande menniska, fom will göra för fig sjelf klara fina tankar i religionen. ÄÅfwen den, fom ide i allo delar Hr C:s åsigter, skall efter genomläsningen af hand bok, likasom känna fig genomträngd af författarens eget trod: mod och förtröstan, och skall på deras räkning skrifwa den nästan till hån gränsande ton af öfwerlägsenhet och twärsäkerhet, för hwilken wi hört många beskylla Hr C:s arbete, och med afseende på hwilken wi också gerna meds gifwa, att Hr C. på åtskilliga ställen hade kunnat och bort mildra sina ord eller omdömen. J bokhandeln härstädes blir boken troligen ide fyns lig, förrän den direkta kommunikationen med Stockholm, eller åtminstone med Westerwik, åter kommer i gång. , q -000cpss ms mn das ln VP 1Ä

16 mars 1860, sida 3

Thumbnail