Lngfartygen Skånes och Cimbrias sammanstötning. Uti måletangående ångfartvgen Skånes och Cimbrias sammanstötning i Öresund, har Kongl. Swea Hofrätt den 26 i siml. månad meddelat Dom, od är Hofrättens i sjelswa safen meddelade beslut af följande lydelse: Songl. Hofrätten finner, genom de afgifne fjöförkflaringars ne, jemsörde med hwad i målet Hörde wittnen berättat samt för öfrigt deri förekommit, det wara utredt, att, sedan ångfartoget Stkåne, efter att hafwa, på resan från Stockholm till Göteborg, från den 13 Oktober 1858. på aftonen, i anseende till tjocka och florm, legat för ankar i Oresund, mellan Köpendamn och Helsingör, klockan omkring twå nästföljande morgon åter försatts i gång och Ståne derpå passerat förbi en mängd för ankar liggande fartyg, ett enkelt ljussken klockan emellan tre och fyra blifwit synligt för Lyrh jemte andra personer, fom då wistades på Stånes däck, ungefär ett streck på def storbords bog, under det Kronoborgs for wisade sig i nordwest eller nordnordwest från Skåne; att Lyth derwid, i afsigt att taga detta ffen på Sfåned styrbordesida, fatt kursen nord till west eller nornordwest och fortsatt att slvra samma kurs oförändrad omkring fer minuters tid, då plötsligen ombord å Ståne warseblefs jemwäl ett rödt rörligt sken i närbeten af fartvget, tre eller fyra streck på styrbords bog, tillika med skrofwet af ett ångfartyg; att Loth i ögonblicket derpå kommenderat flopp :och back, bagbords hän, hwilra befallningar genast werkställdes; men att en eller högst twå minuter derefter ÅStåne, sedan dess machin gått ett par flag bat och fartygets fart minskats, med förstäjwen stött emot ångfartyget Cimbrias bagbords bredsida, rätt för om bhjulhuset, under en winkel af omkring sju streck från ÅCimbrias after, med den påjöljd, att Cimbria med innebafwande last efter fort stund sjönk; att, efter det Cimbria, fom den 13 Oktober afgått från Randers samt den 14 Oktober fl. 2 på förmiddagen passerat Naktehomweds fyr och ftyrt fundet inefter i riktning af sodost haljost tils Cimbria fom midt utanför Lappgrunden, då kursen förändrades til fod tid ost half oft och widare utanför höjden af Kronoborg till svdhalfost, kaptten Engel klockan omkring tre timmar od) femtio minuter warfeblifmit ett motgående ångfartvgs topplanterna ech bagbords-eller röda lanterna; att Engel derwid kommenderat rodret bagbord, få att Cimbrias kurs blef svd till west half west, samt, sedan strax derpå det annalkande ångfartygets begge sidolanternor hastigt wisat fig och derefter blott den gröna, lagt rodret hårdt i bagbord och omsidor anbefallt antingen machinens stoppning eller half kraft; men att inom en minut derefter, innan Cimbria, fom förut gått med full machin, hann stanna och sedan det drejat ett och ett halft streck åt styrbord eder iå, att dess riktning blef sydwest till sod, sammanstötningen med det andra fartyget, fom befanns wara Ståne, klockan fyra på morgonen inträffat. Nu od emedan genom wittnesintvg af personer tillhörande ångfa rtoget ÅStånes besättning, det derjemte är wordet upplost, att, förutom rorgängaren, såwäl Loth och andre styrmannen, bwilka beage, under natten till def sammanstötningen skedde, uppehöllo fig å Sfånes kommandobrogga, fom äfwen en matios, bwilten i fören war utkik, derunder, dels med och dels utan ätitare, med oafbruten uppmärksambet äoch sorgsälliat sött uprtäcka mötande föremål od) tiarttagartilldragelserna emkring åängfartoget Ståne och särskildt följt det warseblifna enkla skenet, samt, ehuru flera perfoner bland Gimbria6 besättning intynat, att dess begge sidolonternor under ifrågawarande morgen der funnits klart brinnande, det lukwäl hwarren derigenom: eller annocledes är wordet ådagalagdt, att förr än Cimbrias röda side-lanterna, enligt den af Skånes befättning afgifna sjöförttaring, på sätt ofwan blifwit anmärkt, upptäcktes ombord å Sfåne, skenen från nämnda lanternor esler någon af dem derstädes sonts eller ens tunnat der skönjas: wid hwiltet förbållande Lotb warit ojörhindrad att till def det färgade skenet warseblejs hålla den kurs, han fonn lämpligast; to och fom, Då den röda lanternan från Cimbria tom i sigte, Loth, med atseende dels å fartygens riktning till hwarandra, dels å deras fart och dels å fartygen8 ringa afstånd från hwarandra, bwilket då, entiat ett wittnes utfago, utgjort aflenaft omfring 100 alnar och, på sätt ett annat mittne berättat, ej warit flörre, än ångfartvaet Stånes längd, haft wälgrundad anledning tll det antagande, att ombordläggning war oundwirlig, samt det söljokiligen ej kan föras Lyih till tajt att han derwid i uppgifwen afsigt att så mocket fom möjligt bringa fartygen långskepps emot hwarandra och derigenom göra följderna af stöten få lindriga omständighetetna medgåfwo, flyrt sitt fartog, sedan ban kommenderat ftopp och back, åt bagbord eller åt fören af Cimbria fom alltjemt git åt styrdord; alltså och då Lytb således ej fan anses hafwa mare sig genom bristande uppmärksamhet, felaftig manövrering eller annorledes wållat ifrågawarande samman