Article Image
Capten Wallgren, fom i början ide kunde urskilja färgen i anfeende till afståndet och i den mening att sjögången icke tillät att anlöpa Wioby, höll af åt Westergarn. Lyckligtwis märktes dock snart ombord att det icke war röda flaggan, få att kurjen åter ställdes på Wioby. Wi ba sedermera hört, att frono-flagg hädanefter icke fom: mer att derstädes hissas, hwilket man nu funnit wara högst olämpligt och förwillande. Angfartvget Franzön återkom Hit från Calmar i går e. m., uppebållen ar swår nordlig form, och hade under resan förlorat den ena låringsbåten. — Red:s Korrespondent på Klintehamn ferifs wer: Den 2:dra dennes kl. 9 på aftonen landade wid Långstite fiskläge i Sproge, Olands pestbåt förd af Skeps paren J. Nilsson med förra posten. Båten hade en mil utanför Stora Carlsd träffats af en stormby af N O. få att den warit nåra att kantra och imed stor lifsfara fun: de landet uppnås. — Consistorium har på förslaget till kdigwaran: de GStads:-Comminifters-tjenften uppfört: Adjuncten C. Stahl samt vice Paftorerne E. Bolin och A. H. Nyberg. — Strandningar. Den 6 dennes strandade utans för Weslands i Wamlingbo, Gotländske Skonerten Bars bara Erica förd ar Skepparen Ahlbom, kommande från Katthammarswik och destinerad till Lybeck med last af osläckt Kalk. Besättningen är räddad, men fartyget, hwa rå masterna äro kapade, tros blifwa wrak. — Samma dag strandade å Hammarsgrund, Engelske Skonerten Anne Jane förd ar Skepparen Wiliams, kommande från Niga och destinerad till Aberdeen med last af Ben. Fare tyget blef på natten flott ech fortsatte resan. — I Warbergs Tidning läses: Den 23 Oktober in: kom till Warberg för sterm och motwind Skonerten Activ, kapten Melin, på resa från Bergen till bemors ten Slite på Gotland. Fartyget iom hade förlorat näs stan alla segel, äfwensom klyfwarbom, kunde icke manöv: rera och war sålunda kommet i en swår belägenhet mel lan några underwattens-flippor. Genom fotfarneå rafts bet, hwilket här förtjenar särskildt omnämnas, räddades slutligen fartyget från undergång. Så snart den lidna skadan hinner repareras, lärer resan skola fortsättas, utan att fartyget behöfwer göra haveri. — Kungörelse i i Poll: oh Jnrikes Tidningar den 2 dennes: Författningsenligt får Filialbanken i Wioby lemna uppgift vå Delegare i nämnde Bank, nemligen: A. Asplund, Major; A. Kyllander, Kapiten; R. W. Wendt, Fabrikör; H. Hansson, Skeppobygamåstare; Mi. F. Ihre, Landträntmästare; L. Arweson, Handlande; J. V. Rervhman, Fabrikör; L. N. Encquist, Handlande; C. G. Längstadius, Handlande; G. M. de Berg, Fältkams rer; E. J Grubb, Handlande; EC. H Wallår, Handlande; Baverska Brvageribolaget i Wioby; L. Segerdabl, ESkoz makare; R. W. Moler, Handlande; I. N. Lyth, Sjöfas piten; L. Kolmodin, Handlande; J. B. Möller, Bagare; Hedda Maria Engström, Enkefru; J. E. Ahlgren, Major; G. E. Gowenins, Fabrikör; A. L. von Strussenfelt, Hä radehörding; Carl Myrsten, Landtbrukare; C. I. A. Löffler, Handlande; Adam von Seth, Grefwe, Löjenant; J. W. Ekman, Handlande; C. F. Akerman, Fabrikör; C. F. Hultman, Kopparslagare; H. Calissendorff, Handlande; G. F. Duse, Landtbrukare; C. Stol, Kapiten; C P. J. N. Palm, Fabrikör; Michael Erasmus Båta, Hems mansegare, A. L. Bruze, Kapiten; Johan Dberg, Stockbolm, Grosshandlare; I. Kullberg, Fabrikör; Henr. Wolff, Kronojogde; Lars Gardell, f. d. Kapiten; C. G. Cerwin, Stockholm, Grosshandlare; J. Cederlund, Hemmancegare. Wioby den 28 Oktober 1859. Dircktionen. .Xn-— —

11 november 1859, sida 2

Thumbnail