rättigad att utan föregången anmälan företaga, tillhandahålla ej mindre de i Polkskolestadgans 5 8 mom. 6 omförmälda förteckningar öfver samtliga inom skoläldern varande barn, äfvensom de protokoller, examens-kataloger och öfriga officiela handlingar rörande folkskoleväsendet, hvilka Inspektören finner nödigt rådfråga, än ock så vil de uppgifter angående folkundervisningen, hvartill det under den 4 Juli 1860 fastställda formulär föranleder, som noggranna och fullständiga upplysningar angående följande föremål, nemligen: A. Beträffande Distriktets skolväsende i allmänhet: 1:o Antalet af dels egentliga folkskolor och dels småskolor; huru många af hvardera slaget, som äro flyttande, samt huru många rotar, hvarje sådan skola omfattar; om särskild slöjdskola eller privatskolor finnas, samt till hvad art af skolinrättning de sednare äro att hänföra; 2:o Hvarje lärares och lärarinnas årliga undervisningstid, äfvensom hvilka tider af året undervisning meddelas i hvarje fast skola, samt å hvar och en af den flyttande skolans stationer; 3:o Om skolan af lärjungarnes föräldrar omfattas med förtroende, samt i hvad mån barnens hemläsning af föräldrarne vårdas och befrämjas; 4:o Huru många af de inom skolåldern varande barnen, som kunna anses kunna erhålla otillräcklig undervisning, och hvilka orsaker, som dertill må anses vållande; 5:o Hvilket kunskapsmått fordras hos dem, hvilka anmäla sig till beredelse för den första nattvardsgången; 6:o Antalet barn, som under de trenne sednasto åren vid den tid, då de konfirmerades, icke inhemtat det kunskapsmått, Folkskolestadgans 7:de 5 föreskrifver såsom minimum; huru många bland dessa, som icke åtnjutit undervisning i a) biblisk historia, b) skrifning, c) räkning; 7:0 Antalet skolbarn under nyssnämnde trenne år, som inhemtat kunskaper utöfver minimum, samt i hvilka ämnen; 8:o Huru många år, i medeltal, barnens skolgång varar; 9:o Om tillfälle till fortsatt undervisning är beredt för de barn, som genomgått folkskolan; å hvilka tider denna undervisning eger rum; hvem som bestrider densamma, äfvensom af huru stort antal lärjungar den begagnas; 10:o Om sockenbibliothek finnes och i sådan händelse af hvilka böcker det består, samt i hvad mån det anlitas. B. Beträffande hvarje särskild skola: 1:o När skolan först trädde i verksamhet; 2:o Om undervisningen bestrides af examinerad eller oexaminerad lärare eller lärarinna, samt, i händelse flera personer äro vid samma skola anställde, huru deras tjenstgöringsskyldighet är fördelad; 3:o Dagliga undervisningstiden i skolan; 4:o Lärooch boställsrummens antal och dimensioner; 5:o Huru läng skolväg de aflägsnast boende barnen hafva att tillryggalägga; 6:o Skolbarnens antal, samt, derest skolan är flyttande, antalet lärjungar i hvarje rote; huru många barn, som vanligen äro på en gång i skolan närvarande; 7:0 Antalet lärjungar, som undervisats i hvart och ett af följande lärooch öfningsämnen: innanläsning, biblisk historia, katekes, skrifning, räkning, modersmålet, geografi, historia, naturlära, geometri och linearteckning, sång, gymnastik, militäröfningar; äfvensom huru långt de mest försigkomna skolbarnen i hvarje läroämne hunnit; 8:o Om skolans lärare med nit och ordentlighet skött sitt kall, utan att deri förhindras af andra sysselsättningar, och iakttagit det sedliga förhållande, som anstår en ungdomens lärare, samt om han för öfrigt sig i lefvernet oklanderligen förhållit; huruvida läraren under de trenne sednaste åren åtnjutit tjenstledighet och, i sådant fall, huru länge och för hvad ändamål, äfvensom huru undervisningen blifvit under tiden bestridd; 9:o Hvilka böcker och öfriga undervisningsmedel, som i skolan användas; 10:o Om barnens skolgång varit ordentlig eller icke, samt, i sednare fallet, hvilka förhållanden, som dertili varit orsaken; 11:o Om, till åstadkommande af jemnare skolgång eller på det antalet samtidigt närvarande lärjungar ej må blifva alltför stort, skolbarnen blifvit fördelade i olika afdelningar, som undervisas å olika dagar eller å olika tider på dagen, samt om denna fördelning gjorts med afseende å lokala förhållanden eller skolbarnens olika ålder, olika framsteg eller olika kön; 12:o Undervisningstiden för hvarje sådan afdelning, nemligen dels timmar om dagen, dels dagar i veckan och dels veckor om året; 13:o Om, der gossar och flickor åtnjuta särskild undervisning, detta förhållande vidtager vid någon viss ålder; 14:o Om undervisning i trädgårdsskötsel och handaslöjd meddelas; 15:o Om i hvar och en af den flyttande skolans rotar någon person blifvit af skolstyrelsen utsedd att utöfva närmaste uppsigten öfver skolan derstädes; 16:o Om skolstyrelsens ledamöter pläga vara närvarande vid skolans öppnande och examina; samt huruvida de turvis, eller, efter träffad öfverenskommelse, någon viss bland dem, regelbundet besöka skolan, äfvensom huru ofta under det närmaste förflutna året sådana besök egt rum. Och böra dessa uppgifter vara skriftligen affattade samt, derest icke annorlunda blifvit särskildt föreskrifvet, afse förhållandet, sådant det befanns den 1 närmast före inspektionstillfälle förflutne Juli. Stockholm af Kongl. Ecclesiastik-Departementet den 30 December 1863. F. F. CARLSON. — DD, KK. HH. Hertigen och Hertiginnan af Dalarne anlände den 27 April kl. 8 e. m. i höge önsklig wälmåga till hufwudstaden, ombord å ångkorwetten Valkyrian, hjertligt helsade af en wid debarkeringsstället samlad ofantsia folkmassa. hwisken mod hurrarov uttryckte